خانه حراج "سادبیز" مدال نوبل اقتصاد جان نش، ریاضیدان فقید که برای ارائه "نظریه بازی" و همچنین داستانزندگیاش در فیلم "ذهن زیبا" مشهور است، به حراج گذاشت.
به نقل از انپیآر، هر دو مدال طلا و مدرک دستنویس همراه آن وارد حراج شده و سادبیز تخمین زده که امروز(دوشنبه) هر دو آنها به قیمتی بین 2.5 تا چهار میلیون دلار به فروش خواهد رفت.
نش در سال 1994 برای کار خود بر روی نظریه بازی موفق به دریافت جایزه نوبل اقتصاد شد. وی همچنین از بیماری اسکیزوفرنی رنج میبرد که کار را برای وی سخت کرده بود.
وی در مستند "جنون درخشان" اظهار کرده بود: من ابتدا در سال 1959 به بیماری دچار شدم و تا تابستان 1964 صداها را نمیشنیدم. اما پس از آن مساله حل شد و من بر روی مفهوم صداها شروع به کار کردم. حالت توهمی ذهن مانند زندگی در رویا است.
این ریاضیدان فقید در مصاحبهای در سال 2004 که بر روی سایت جایزه نوبل منتشر شد، اظهار کرد که برد این جایزه تاثیر بسیار زیادی بر روی زندگی من نسبت به سایر برندگان نوبل داشت زیرا من در شرایط غیرعادی و بیکار بودم.
نش و همسرش طی یک سانحه رانندگی در سال 2015 از دنیا رفتند.
این نخستین مدال نوبلی نیست که طی حراج عمومی به فروش میرود و معمولا دهها هزار و شاید میلیونها دلار فروخته میشوند.
برای مثال، سال گذشته جایزه نوبل پزشکی آلان لیود هاجکین به قیمت 795 هزار و 614 دالار، نوبل فیزیک 1988 لئون لدرنت به قیمت 765 هزار دلار و جایزه نوبل اقتصاد سیمون کوزنتز در سال 1971 به مبلغ 390 هزار و 848 دلار فروخته شدند.
جوایز اعطا شده به جیمز واتسون و فرانسیس کریک برای کشف دی.ان.ای نیز در سال 2013 به حراج گذاشته شد و 2.27 میلیون دلار فروخته شد. عواید حاصل از فروش این مدال به موسسه تحقیقات پزشکی فرانسیس کریک در لندن واگذار شد.
مدال واتسون نیز پس از آنکه توسط یک میلیارد روسی به قیمت 4.75 میلیون دلار در سال 2014 خریداری شده بود، به وی بازگردانده شد. خریدار عنوان کرده بود شرایطی که یک دانشمند بزرگ را مجبور به فروش مدال حاصل از دستاوردش میکند، قابل قبول نیست.
طی گزارشات به دست آمده از ناسا، فضاپیمای جونو ناسا در قسمت موتور دچار نقص فنی شده است.
به نقل از Ars Technica، مشکل بوجود آمده هنوز نتوانسته بر عملکرد این فضاپیما تاثیری بگذارد اما اگر برطرف نشود، جونو ناچارا باید در ارتفاع کمتری در مدار حرکت کند.
برای فضاپیمای جونو ناسا، همه چیز به خوبی پیش میرفت تا اینکه در چهارم ژوئیه و حین گردش در مدار مشتری، پرتوهای رادیویی با این فضاپیما برخورد کرده و آن را دچار مشکل کرد. البته با تلاش مدیران این ماموریت و ارسال یک دستور به پروب رباتیک، این مشکل برطرف شد.
با توجه به اخبار منتشر شده از ناسا، دو دریچه چک هلیوم که نقش مهمی در فعالیت موتور اصلی فضاپیما بازی میکنند به درستی عمل نمیکند.
دریچهها باید ظرف چند ثانیه باز شوند اما متاسفانه باز شدن آنها چندین دقیقه طول میکشد.
مدیر پروژه جونو در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا، اظهار کرد: ما قبل از حرکت و فعالسازی موتور اصلی این فضاپیما، نیاز به درک بهتری از این مشکل داریم.
این فضاپیما بر یک موتور اصلی Leros-1b و سه پنل خورشیدی برای حفظ قدرت خود و کنترل مسیر اتکا دارد.
ناسا قصد داشت تا موتور اصلی Leros-1b را چهارشنبه بعدی روشن کند.
هدف از روشن کردن این موتور آوردن جونو به یک دوره تناوب مداری کوتاه تر در اطراف غول گازی بود.
فضاپیمای جونو که در روز پنج اوت 2011 به فضا پرتاب شده، نمایشگر تلاش بزرگ بعدی ناسا برای آشکار ساختن اسرار بزرگترین سیاره منظومه شمسی است.
ناسا امیدوار است که جونو 36 گردش را در طول 20 ماه آینده به اتمام برساند.
یک طراح انگلیسی نوعی میز پینگپنگ جالب طراحی کرده که با ضربآهنگ توپ، موسیقی مینوازد.
به نقل از پاپیولارمکانیک، مارک ویلر دو میکروفون تماسی را روی راکتهای پینگپنگ نصب و یک ریزکنترلگر آردینو را در رترو رادیو پنهان کرده و همچنین با طراحی یک اپلیکیشن، میز پینگپنگی را ارائه کرده که با ریتم بازی مینوازد.
ایده میز پینگپنگ FM به این شکل است که یک موسیقی همزمان با بازی نواخته میشود و ریتم آن با سرعت ضربه زدن به توپ حفظ میشود.
به گفته ویلر، طراح این میز اگر سرعت بازی کم بوده یا توپ بیفتد، موسیقی متوقف خواهد شد.
میکروفون درون راکتها طنین تماس توپ را برداشت کرده که سپس توسط ریزکنترلگر آردینو پردازش میشود. اگر ضربه توپ ثبت شود، اپلیکیشن روی رایانه به کنترل موسیقی و تنظیم سرعت آن براساس سرعت بازی خواهد پرداخت.
محققان استرالیایی از فناوری محاسبات کوانتومی برای کوچکسازی یک اسکنر تصویربرداری رزونانس مغناطیسی(امآرآی) استفاده کرده و آن را تا حدی کوچک کردهاند که میتواند ساختار مولکولهای زیستی را بدون آسیب رساندن به آنها یا از دست رفتن اطلاعات طی فرآیند اسکن انتخاب کند.
به نقل از انگجت، این امر میتواند اسکنر مذکور را به ابزاری کلیدی در کشف دارو و سایر تحقیقات زیستفناوری تبدیل کند.
محققان دانشگاه ملبورن از بیتهای کوانتومی به اندازه اتم استفاده کردند تا مانند حسگرهای کوانتومی برای به تصویر کشیدن هر اتم سازنده مولکولهای پیچیده زیستی عمل کنند.
تکنیکهای کنونی دو بخش دارد که یکی شامل استفاده از یک بلور مولکول است که باید به تصویر کشیده شود و دیگری پراش پرتوی ایکس که ساختار متوسط مولکول را انتخاب میکند. هر دو بخش ممکن است طی فرآیند، منجر به از بین رفتن اطلاعات شوند. از سوی دیگر برخی مولکولهای زیستی هم نمیتوانند بلوری شوند.
در دستگاههای ام.آر.آی بزرگ رایج، آهنرباهای بزرگ یک میدان گرادیان در هر سه بُعد ایجاد کرده تا تصاویر سهبعدی بوجود بیاورند. در سیستم جدید، از ویژگیهای معناطیسی طبیعی یک کوبیت اتمی استفاده میشود.
به گفته محققان، ساخت این دستگاه ام.آر.آی کوانتومی به عنوان میکروسکوپ مولکول میتواند دیدگاهها در مورد فرآیندهای زیستی در سطح مولکولی را تغییر داده و به تولید فناوری زیستی جدید و طیف گستردهای از کاربردهای بالینی منجر شود.
چین با موفقیت توانست فضاپیمای سرنشیندار خود به نام Shenzhou-11 را به فضا ارسال کند.
به نقل از میرور، این فضاپیما بر روی موشک حامل موشک حامل Long March-2F و با حضور دو سرنشین به نامهای جینگ هایپنگ و چن دونگ راهی فضا شد
این فضاپیمای سرنشیندار ساعت 7:30 امروز به وقت محلی به فضا پرتاب شد.
همانطور که گفته شد، هدف از انجام این ماموریت حمل و نقل پرسنل و مواد مختلف بین زمین و آزمایشگاه مداری Tiangong-2 و بررسی نحوه سفر، اقامت و بازگشت از این آزمایشگاه است.
در طول این ماموریت، این فضاپیما مجموعهای را با Tiangong-2 تشکیل خواهد داد که این مجموعه قابلیت حمایت از جان فضانوردان، کار و سلامت، و توانایی آنها برای انجام ماموریت را خواهد داشت.
اهداف دیگر شامل انجام آزمایشهای پزشکی هوافضا، آزمایشهای علمی فضایی، همراه با فعالیتهای عامه پسند علمی خواهد بود.
انسان در سراسر زمین قدم گذاشته و سرکشی کرده است. میتوان گفت ما نقطه به نقطهی زمین را فتح کردهایم. در هوای پیرامون خود پرواز کردهایم. در عمیقترین اقیانوسها غواصی کردهایم. حتی به ماه هم رفتهایم. اما هیچ وقت به هستهی سیارهی خودمان نزدیک هم نشدهایم.
مرکزیترین بخش زمین بیش از ۶۰۰۰ کیلومتر با ما فاصله دارد. حتی خارجیترین بخش هستهی زمین ۳۰۰۰ کیلومتر زیر پاهای ما است. از طرفی عمیقترین چاهی که بشر تاکنون قادر به حفر آن شده است، تنها ۱۲.۳ کیلومتر عمق دارد.
تمام وقایع آشنای روی زمین هم در نزدیکی پوسته صورت گرفتهاند. مواد مذابی که از دهانهی آتشفشانها فوران میکنند، تنها چند کیلومتر با پوسته فاصله دارند. حتی الماس که برای شکلگیری به حرارت و فشار زیادی نیاز دارد، در عمقی کمتر از ۵۰۰ کیلومتر ساخته میشود.
این که در آن پایین چه اتفاقهایی در حال رخ دادن است، در هالهای از ابهام قرار دارد. با این که دستمان (یا بهتر است بگوییم پایمان!) تاکنون به هستهی زمین نرسیده است، اما اطلاعات فوقالعادهای دربارهی آن پیدا کردهایم. حتی بدون داشتن هیچ نمونهی فیزیکی، نظریههایی دربارهی شکلگیری هسته در طی میلیاردها سال ارائه دادهایم.
اطلاعات پیرامون هستهی زمین، طی روندی که به آن اشاره خواهیم کرد، به دست آمده است.
سیمون ردفرن (Simon Redfern) از دانشگاه کمبریج انگلستان، در نظر گرفتن جرم زمین را شروع خوبی برای این بررسی میداند. میتوانیم جرم زمین را با مشاهدهی اثر گرانش این سیاره بر روی اشیای واقع در سطح آن تخمین بزنیم. برآوردها نشان دادهاند که جرم زمین ۵.۹ سکستیلیون تن است. برای درک بهتر این رقم، بیست عدد صفر در مقابل عدد ۵۹ بگذارید. هیچ نشانهای مبنی بر وجود چنین جرمی بر روی سطح زمین وجود ندارد.
ردفرن میگوید:
چگالی مواد واقع بر روی سطح زمین، کمتر از چگالی متوسط کل زمین است و همین موضوع به ما میگوید که با پدیدهای متراکمتر سر و کار داریم، این اولین موضوعی است که توجه خود را سمت آن میبریم.
پس، بیشتر جرم زمین باید به سمت مرکز این سیاره متمایل باشد. گام بعدی این است که به دنبال مواد تشکیل دهندهی هسته باشیم. تقریبا بیشتر حجم هسته را آهن تشکیل داده است. به طوری که تصور میشود حدود ۸۰% هسته آهن باشد. هر چند که مقدار دقیق آن جای بحث بیشتری دارد. شاهد اصلی این تقریب، فراوانی آهن در جهان اطراف است. آهن یکی از ده عنصر رایج در کهکشان ما بوده که به کرات در شهاب سنگها پیدا شده است. میزان آهن سطح زمین کمتر از انتظار ما است. بنابراین، این طور فرض میشود که وقتی زمین ۴.۵ میلیارد سال پیش شکل گرفت، مقادیر زیادی از آهن به سمت هسته راهی شدند.
به همین دلیل جرم زمین در هسته متمرکز شد و اینجا همان نقطهای است که باید بیشترین مقدار آهن را داشته باشد. آهن در شرایط عادی یک عنصر نسبتا متراکم است و تحت فشار شدید در هستهی زمین میتواند چگالی بیشتری پیدا کند. بنابراین یک هستهی آهنی میتواند معمای جرم زیاد زمین را حل کند.
اکنون این پرسش مطرح میشود که آهن چگونه به سمت هسته راه پیدا کرده است؟
این طور که مشخص است، آهن باید به معنای واقعی کلمه جذب مرکز زمین شده باشد. اما دلیل این مسئله در یک نگاه سطحی واضح نیست.
بیشترین بخش از قسمتهای باقی ماندهی زمین از سنگ سیلیکات شکل گرفتهاند و آهن مذاب تلاش میکند تا از طریق آن جریان پیدا کند. همانند آب که در سطوح چرب به صورت قطرات گرد در میآید، ذرات آهن هم به یکدیگر میچسبند و مانع از گسترش جریان میشوند.
در سال ۲۰۱۳، وندی مائو (Wendy Mao) و همکارانش از دانشگاه استنفورد، راه حل ممکنی برای این مسئله پیشنهاد دادند. آنها این موضوع را در نظر گرفتند که پس از تحت فشار قرار گرفتن شدید آهن و سیلیکات چه اتفاقی در اعماق زمین میافتد. از این رو، از طریق بلورهای الماس، به این نتیجه رسیدند که در شرایط تحت فشار، آهن مذاب میتواند از سیلیکات عبور کند.
مائو میگوید:
در واقع، این فشار است که باعث میشود خواص آهن در تعامل با سیلیکات تغییر پیدا کند. در فشارهای بالاتر، یک شبکهی مذاب شکل خواهد گرفت.
این نتایج نشان میدهد که در طی میلیونها سال، آهن مذاب خود را به صورت فشرده از طریق سنگها عبور داده و به هستهی زمین رسانده است.
در این مرحله ممکن است تعجب کنید که اطلاعات مربوط به ابعاد هسته از کجا آمده است؟ دانشمندان چطور فهمیدهاند که بخش بیرونی هسته در ۳۰۰۰ کیلومتری ما قرار دارد؟ یک پاسخ برای این پرسش وجود دارد: زلزلهشناسی.
وقتی زلزله اتفاق میافتد، امواج آن در سراسر این سیاره پخش میشود. زلزلهشناسان این ارتعاشات را ضبط میکنند. به عنوان مثال فرض کنید با یک چکش غول پیکر ضربهای به یک سمت زمین وارد میکنیم و ارتعاش این ضربه را در سمت دیگر میشنویم.
ردفرن میگوید:
زلزلهی شیلی در دههی ۱۹۶۰ اطلاعات زیادی در این خصوص فراهم کرد. همهی ایستگاههای لرزهنگار در سرتاسر زمین، لرزشهای این زلزله را ثبت کردند.
بسته به مسیر، ارتعاشات از نقاط مختلفی از زمین عبور میکنند که همین امر باعث ایجاد صدا در سمت دیگر میشود.
در اوایل شروع علم زلزلهشناسی مشخص شد که از بعضی از ارتعاشات خبری نیست! انتظار میرفت که این "امواج به فرم S" بتوانند نشان دهند که در سمت دیگر زمین چه ارتعاشی صورت گرفته است اما هیچ رد و اثری از آنها نبود.
دلیل این امر ساده بود. امواج S تنها میتوانند از جامدات عبور کنند و توانایی عبور از مایعات را ندارند. پس این امواج در مسیر خود با مواد مذاب داخل زمین مواجه شدهاند. با نقشهبرداری از مسیر امواج S مشخص شد که ۳۰۰۰ کیلومتر پایینتر از پوستهی زمین سنگ به مایع مذاب تبدیل میشود. از این رو پیشنهاد شد که کل هسته یک مجموعهی مذاب در نظر گرفته شود. اما زلزلهشناسی نتیجهی غافلگیرکنندهی دیگری ارائه داد.
در دههی ۱۹۳۰، یک زلزلهشناس دانمارکی به نام اینگه لمان (Inge Lehmann) نوع دیگری از امواج را شناسایی کرد که توانایی عبور از هسته را دارند و میتوانند در سمت دیگر زمین شناسایی شوند. این امواج به عنوان امواج P شناخته شدند.
لمان توضیح مبهوتکنندهای در این مورد ارائه داد: هسته به دو لایه تقسیم شده است. بخش درونی هسته که ۵۰۰۰ کیلومتر عمق دارد، کاملا جامد است. تنها بخش بیرونی هسته است که از مواد مذاب تشکیل شده است.
در نهایت، نظریهی لمان در سال ۱۹۷۰ تایید شد. از آن به بعد لرزهنگارهای ساخته شده در ثبت امواج P و انحراف زوایای آن حساستر شدند.
البته این تنها زمینلرزه نبود که اطلاعات مفیدی را به لرزهنگارها ارسال کرد. در واقع، زلزلهشناسی بخش اعظمی از موفقیت خود را مدیون توسعهی سلاحهای هستهای است!
انفجارهای هستهای هم میتوانند در زمین، تولید امواج کنند. بنابراین دیگر کشورها برای ردیابی آزمایشهای هستهای از علم زلزلهشناسی بهره میبرند. در طول جنگ سرد این موضوع از اهمیت پررنگتری برخوردار بود. از این رو زلزلهشناسانی مانند لمان تشویقهای زیادی دریافت کردند.
کشورهای رقیب، از این طریق اطلاعات زیادی در مورد تواناییهای هستهای یکدیگر به دست آوردند. هرچند که زلزلهشناسی هنوز هم برای شناسایی انفجارهای اتمی کاربرد دارد.
اکنون میتوانیم یک تصور کلی از زمین داشته باشیم. در نیمهی راه رسیدن به مرکز زمین، یک هستهی بیرونی مذاب وجود دارد که در داخل آن هستهی داخلی جامد به قطر ۱۲۲۰ کیلومتر قرار گرفته است.
اما هنوز هم چند و چون بیشتری در مورد هسته، خصوصا بخش درونی آن وجود دارد. به عنوان مثال، حرارت داخل هسته چقدر است؟
به گفتهی لیدونکا وکادلو (Lidunka Vočadlo) از کالج لندن انگلستان، این سوال بسیار چالشبرانگیز و دشوار است و ذهن دانشمندان را مدتها به خود مشغول کرده بود. نمیتوان در هستهی زمین یک دماسنج قرار داد. تنها راه ممکن ایجاد فشار شبیهسازی شدهی آن ناحیه در آزمایشگاه است.
در سال ۲۰۱۳، تیمی از محققان فرانسوی بهترین تخمین را تا به امروز ارائه دادند. آنها آهن خالص را در معرض فشاری معادل (کمی بیش از) نصف فشار هسته قرار دادند. سپس نتیجه گرفتند که نقطهی ذوب آهن خالص در دمای هسته حدود ۶۲۳۰ درجهی سلسیوس است. حضور دیگر مواد در هسته میتواند دمای نقطهی ذوب را کمی کاهش دهد و تقریبا به ۶۰۰۰ درجهی سلسیوس برساند. با این حال، هنوز هم هسته دمایی نزدیک به دمای سطح خورشید دارد.
به لطف گرمای تشکیل دهندهی این سیاره، هسته همچنان داغ باقی مانده است. عوامل دیگری مانند اصطکاک مواد متراکم اطراف آن و فروپاشی عناصر رادیواکتیو هم به حفظ این حرارت کمک میکنند. با این حال، در هر یک میلیارد سال، دمای هسته ۱۰۰ درجهی سلسیوس کاهش پیدا میکند.
دانستن دمای هسته از آن جهت مفید است که بر سرعت امواج ارتعاشی گذرنده در آن تاثیر میگذارد. امواج P به طور غیرمنتظرهای سرعت آهستهای در عبور از هسته دارند. به طوری که این سرعت آهستهتر از حالتی است که تمام هسته، آهن خالص باشد.
وکادلو در این خصوص میگوید:
سرعت امواجی که زلزلهشناسان اندازهگیری میکنند به شکل قابل توجهی کمتر از مقادیر تجربی است که در آزمایشها یا محاسبات کامپیوتری به دست میآوریم. هنوز علت این موضوع مشخص نشده است.
این واقعیت نشان میدهد که پای مواد دیگری در میان است. یک حدس خوب میتواند نیکل باشد. اما دانشمندان با بررسی امواج لرزهای عبوری از آلیاژ آهن - نیکل چنین فرضی را رد کردند.
وکادلو و همکارانش در حال بررسی حضور دیگر مواد مانند گوگرد و سیلیکون هستند. تاکنون هیچکس موفق نشده است که ترکیب شیمیایی قابل قبولی برای هستهی درونی پیشنهاد دهد.
وکادلو در تلاش است تا مواد شیمیایی هستهی درونی را به کمک کامپیوتر شبیهسازی کند. او امیدوار است که به اطلاعاتی مانند ترکیب مواد، دما و فشار دست پیدا کند تا با مقدار کاهش سرعت امواج در عبور از هسته همخوانی داشته باشند.
او میگوید:
کلید این راز میتواند در نقطهی ذوب هستهی درونی نهفته باشد. چرا که خواص دقیق این مواد ممکن است در حالت مجزا کاملا متفاوت باشد.
معماهای زیادی در مورد هستهی زمین وجود دارند که هنوز حل نشدهاند. با وجود این که حفر کردن تا اعماق زمین غیرممکن است، باز هم دانشمندان موفق شدهاند تا برآورد قابل قبولی از اتفاقات ممکن در هزاران کیلومتر زیر پای ما داشته باشند.
فرآیندهای پنهانی زیادی در اعماق زمین شکل میگیرند که در زندگی روزانهی ما موثر هستند. برای مثال، میدان قوی مغناطیسی زمین به لطف هستهی نسبتا مذاب آن است. حرکت آهسته و پیوستهی آهن مذاب باعث ایجاد جریان الکتریسیته در داخل زمین میشود و همین امر یک میدان مغناطیسی در فضای دورتر فراهم میکند. میدان مغناطیسی در برابر اشعههای مضر خورشید از ما محافظت میکند. اگر هستهی زمین به شکل فعلی نبود، میدان مغناطیسی هم در کار نبود و با انواع و اقسام مشکلات دست به گریبان بودیم.
در نهایت، هر چند که هیچ یک از ما هستهی زمین را ندیدهایم، اما خوب است که از وجود آن باخبر باشیم.
آیا دربارهی هدست واقعیت مجازی پلی استیشن VR سؤالی دارید؟ در این مطلب پاسخ تمام پرسشهایتان را پیدا میکنید.
یکی از هیجانانگیزترین هدستهای واقعیت مجازی بالاخره عرضه شد. پلیاستیشن VR از همان زمانی که با نام پروژهی مورفیوس شناخته میشد، نظر خیلیها را به خود جلب کرده بود چرا که تنها هدستی است که برای اجرای بازیها به رایانههای شخصی چندهزار دلاری نیاز ندارد. اگر پلیاستیشن 4 دارید و به دنبال تجربهی واقعیت مجازی خارج از حیطهی گوشیهای هوشمند هستید، پلیاستیشن VR مخصوص شماست. با توجه به بازخوردهایی که این هدست دریافت کرده، ظاهراً با محصولی طرف هستیم که قرار نیست ناامیدمان کند.
اگر هنوز مطمئن نیستید که پلیاستیشن VR را در لیست خرید خود قرار دهید یا نه، با این پرسش و پاسخ رسمی همراه باشید تا هرآنچه که باید در مورد این هدست بدانید اطلاع پیدا کنید. پرسشهای احتمالی را که در این لیست نیامده حتماً در بخش نظرات با ما درمیان بگذارید.
اطلاعات اولیه
پلیاستیشن VR چیست و قیمت آن چقدر است؟
پلیاستیشن VR پلتفرم واقعیت مجازی سونی برای کنسول پلیاستیشن 4 است که در دو بستهبندی عرضه میشود. نسخهی پایه شامل یک هدست، هدفون و کابلهای مورد نیاز است که با قیمت ۴۰۰ دلار به فروش میرود. باندل زمان عرضهی پلیاستیشن VR که ۵۰۰ دلار قیمت دارد، شامل یک دوربین پلیاستیشن و دو کنترلر موو به علاوه یک نسخه از بازی PlayStation VR Worlds میشود. دیسک بازیهای دمو در هر دو نسخه وجود دارد و برنامهی The Playroom VR نیز به صورت رایگان از فروشگاه پلیاستیشن قابل دانلود است.
برای استفاده از پلیاستیشن VR چه چیزهایی لازم است؟
برای تجربهی واقعیت مجازی روی پلیاستیشن 4، به چیزی بیشتر از یک هدست پلیاستیشن VR و دوربین پلیاستیشن نیاز ندارید و بسیاری از بازیها با همان کنترلر استاندارد کنسول کار میکنند. اما بخش بزرگی از بازیها برای ارائهی تجربهای فراگیرتر، نیاز به کنترلر موو دارند و برای تجربهی چند بازی هم باید دو عدد از این کنترلرها در اختیار داشته باشید. بازی شوتر اول شخص Farpoint که در انحصار پلیاستیشن VR است، از کنترلر مخصوص خود به نام PS VR Aim Controller استفاده میکند که تجربهای واقعگرایانه و دقیق ارائه میدهد.
آیا میتوان بازیهای غیر واقعیت مجازی با هدست انجام داد یا با آن فیلم دید؟
پلیاستیشن VR قابلیت به نام «حالت سینمایی» دارد که در آن میتوانید از محتوای دو بعدی هنگام استفاده از هدست لذت ببرید. با استفاده از این قابلیت میتوانید بازیها و فیلمها را روی یک صفحهی مجازی عظیم تجربه کنید. دوربین پلیاستیشن برای راهاندازی اولیه نیاز است اما استفاده از حالت سینمایی از دوربین بهره نمیبرد.
هنگام استفاده از پلیاستیشن VR، آیا دیگران میتوانند بازی من را ببینند؟
بله، پلیاستیشن VR چیزی را که شما در هدست میبینید به صورت دو بعدی روی نمایشگر نشان میدهد که قابلیت Social Screen نام دارد. به این صورت دیگران میتوانند بازی شما را تماشا کنند یا در موارد خاص، با شما بازی کنند. به عنوان مثال در بازی رایگان The Playroom VR چندین حالت مختلف وجود دارد که در آنها کاربران میتوانند با کسی که از هدست استفاده میکند بازی کنند.
سختافزار و مشخصات
پلیاستیشن VR چطور کار میکند؟
پلیاستیشن VR تصاویری استریوسکوپیک (تصویری متفاوت برای هر چشم) از واقعیت مجازی نمایش میدهد که پلیاستیشن 4 وظیفهی پردازش آن را برعهده دارد. هدست الایدیهای آبی رنگ و سنسورهای حرکتی دارد که به کمک آنها و دوربین پلیاستیشن، حرکت سر را لحظه به لحظه پردازش میکند. برنامهها و بازیهایی واقعیت مجازی با کمک این اطلاعات شما را در دنیایی مجازی با صدا و تصویر سه بعدی قرار میدهند. کنسول و دوربین همچنین حرکات کنترلر دوالشاک، موو و Aim را نیز بررسی میکنند تا روشی واقعگرایانه و دقیق برای کنترل بازیها و حسی باورنکردنی از حضور در دنیای مجازی ارائه کنند.
مشخصات نمایشگر پلیاستیشن VR چیست؟
پلیاستیشن VR از یک نمایشگر ۵.۷ اینچی فول اچدی اولد استفاده میکند. بر خلاف دیگر نمایشگرهای واقعیت مجازی، نمایشگر پلیاستیشن VR از سابپیکسلهای کامل قرمز، سبز و آبی استفاده میکند تا رنگها را به شکل کامل نمایش دهد. به عبارت دیگر برای هر ۱۰۸۰ ردیف پیکسل در عرض تصویر، ۱۹۲۰ سابپیکسل قرمز، سبز و آبی قرار دارد به همین دلیل به این نمایشگرها، ۱۹۲۰ در RGB در ۱۰۸۰ هم گفته میشود. پلیاستیشن VR با این قابلیت میتواند حس حضور کاربر در فضای مجازی را بسیار بهبود ببخشد.
تأخیر و نرخ تازهسازی نمایشگر پلیاستیشن VR چقدر است؟
تأخیر پایین عنصری حیاتی برای ارائهی تجربهی درگیرکننده و مناسب واقعیت مجازی است. پلیاستیشن VR تأخیری کمتر از ۱۸ میلیثانیه دارد که با توجه به تحقیقات اخیر در صنعت واقعیت مجازی، پایینتر از ۲۰ میلیثانیه یعنی حداکثر تأخیر قابل قبول است.
نرخ تازهسازی (Refresh Rate) نمایشگر پلیاستیشن VR مقدار ۹۰ هرتز (۹۰ بار تازهسازی در هر ثانیه) یا ۱۲۰ هرتز است که به برنامه یا بازی اجرا شده بستگی دارد.
چطور یک بازی در نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا میشود اما ما آن را با نرخ تازهسازی ۱۲۰ هرتز در پلیاستیشن VR میبینیم؟
بازیها و برنامههای پلیاستیشن VR از قابلیتی به نام Reprojection استفاده میکند که به کمک آن، تصاویر خروجی با نرخ ۶۰ هرتز با توجه به حرکات سر کاربر، تبدیل به تصاویری جدید با نرخ ۱۲۰ هرتز میشوند. این تکنیک ارتباطی با نرخ فریم ندارد و باعث هیچگونه تأخیری در نمایش تصاویر در هدست نمیشود.
آیا بازیهای پلیاستیشن VR با نرخ فریم ۹۰ یا ۱۲۰ اجرا میشوند؟
بله. در حال حاضر بازیهایی در دست ساخت هستند که به صورت پیشفرض در نرخ ۹۰ فریم بر ثانیه اجرا میشوند. در آینده این احتمال وجود دارد که با آشنا شدن توسعهدهندگان با معماری پلیاستیشن VR، شاهد بازیهایی باشیم که در نرخ ۱۲۰ هم اجرا شوند.
واحد پردازشگر چیست و چه کاربردی دارد؟
واحد پردازشگر دستگاه کوچکی است که همراه پلیاستیشن VR عرضه میشود و هدست را به کنسول و تلویزیون متصل میکند. این دستگاه قابلیت Social Screen را فراهم میآورد، پردازش صدای سهبعدی را انجام میدهد و ویژگی «حالت سینمایی» را اجرا میکند.
پشت
- A) درگاه HDMI تلویزیون
- B) درگاه HDMI کنسول
- C) درگاه USB
- D) درگاه برق ۱۲ ولتی
- E) خنککننده
جلو
- A) نمایشگر وضعیت
- سفید: روشن
- قرمز: حالت استراحت
- B) درگاه AUX
- C) درگاه خروجی HDMI
آیا واحد پردازشگر به قدرت پردازشی پلیاستیشن 4 میافزاید؟
خیر. واحد پردازشگر تنها به پلیاستیشن 4 برای پردازش صدای سه بعدی، اجرای حالت سینمایی و خروجی تصویر واقعیت مجازی روی تلویزیون کمک میکند.
آیا واحد پردازشگر از رزولوشن 4K و HDR پشتیبانی میکند؟
واحد پردازشگر خروجی کنسول را به تلویزیون انتقال میدهد و میتوانید هنگامی که هدست به آن وصل است، از محتوای عادی روی تلویزیون خود لذت ببرید بدون اینکه نیاز باشد هدست را از دستگاه جدا کنید. واحد پردازشگر خروجی 1080p و 2160p (4K یا UHD) را با نرخ ۶۰ که توسط پلیاستیشن پرو تولید میشوند نیز پشتیبانی میکند.
با این حال واحد پردازشگر سیگنالهای HDR را پشتیبانی نمیکند. اگر نمایشگر HDR در اختیار دارید، باید کنسول را به صورت مستقیم به آن متصل کنید.
بازیهای پلیاستیشن VR
چه تعداد بازی در حال حاضر برای پلیاستیشن VR در دست ساخت است؟
صدها توسعهدهنده و بازیساز هماکنون مشغول کار بر روی بازیها و تجربههای پلیاستیشن VR هستند. تا انتهای سال ۲۰۱۶، در حدود ۵۰ بازی واقعیت مجازی منتشر خواهد شد.
چه سبک بازیهایی برای پلیاستیشن VR در دسترس است؟
پلیاستیشن VR پلتفرم کاملاً جدیدی برای تجربهی بازیها و محتوای ویدیویی است و بازیهای آن شامل سبکهای شوتر (RIGS Mechanized Combat League و Until Dawn: Rush of Blood)، معمایی (SuperHyperCube)، اتومبیلرانی (DriveClub VR)، ترسناک (Residnet Evil 7) و غیره میشود. با این حال با توجه به تغییر گستردهی سبک بازی و تعاملی بسیار بیشتر در تجربههای پلیاستیشن VR، ما مشتاقانه منتظر دیدن بازیها و سبکهای کاملاً جدید بر روی این هدست واقعیت مجازی هستیم.
آیا میتوان بازیهای پلیاستیشن VR را بدون هدست انجام داد؟
برای تجربهی واقعیت مجازی به هدست نیاز خواهید داشت اما بازیهایی مانند The Playroom VR از حالت چندنفرهی آفلاین نیز پشتیبانی میکنند که به واسطهی آن میتوانید با کاربران دیگر همزمان بازی کنید. علاوه بر این بازیهایی مانند Bound و Resident Evil 7 که با پلیاستیشن VR سازگار هستند، این امکان را به شما میدهند که به صورت عادی و بدون هدست نیز آنها را بازی کنید.
چه بازیهایی روی دیسک دموی پلیاستیشن VR قرار دارند؟
دیسک دموی پلیاستیشن VR که در هر دو باندل این هدست قرار دارد شامل دموی چندین بازی میشود که لیست آن را در زیر مشاهده میکنید:
- Allumette (Penrose)
- Battlezone (Rebellion)
- DriveClub VR (SIE WWS)
- Eve: Valkyrie (CCP Games)
- Gnog (KO_OP)
- Harmonix Music VR (Harmonix Music Systems)
- Headmaster (Frame Interactive)
- Here They Lie (SIE WWS)
- Job Simulator (Owlchemy Labs)
- PlayStation VR Worlds (SIE WWS)
- Resident Evil 7 biohazard — Kitchen Teaser (Capcom CO., LTD.)
- Rez Infinite (Enhance Games)
- Rigs Mechanized Combat League (SIE WWS)
- Thumper (Drool)
- Tumble VR (SIE WWS)
- Until Dawn: Rush of Blood (SIE WWS)
- Wayward Sky (Uber Entertainment)
- Within (Within)
بازیهای پلیاستیشن VR چه قیمتی دارند؟
این مورد بستگی به سازنده و ناشر بازی دارد اما انتظار میرود شاهد قیمتهای مختلفی برای بازیهای پلیاستیشن VR باشیم. برخی بازیهای کوچک و دیجیتالی رایگان هستند یا قیمت نسبتاً پایینی دارند در حالی که دیگر آثار مانند RIGS: Mechanized Combat League قیمتی معادل ۵۰ دلار در زمان عرضه خواهند داشت.
حالت سینمایی
حالت سینمایی پلیاستیشن VR چیست؟
حالت سینمایی برای مشاهدهی رابط کاربری پلیاسیتشن 4 و اجرای بازیهای غیر واقعیت مجازی در هدست پلیاستیشن VR است. صفحهی مجازی این حالت دارای سه اندازهی کوچک (۱۱۷ اینچ)، متوسط (۱۶۳ اینچ) و بزرگ (۲۲۶ اینچ) است که در فاصلهی ۱.۸ تا ۳ متری بیننده قرار گرفته است.
آیا بازیهای غیر واقعیت مجازی با پلیاستیشن VR کار میکنند؟
بله، بازیهای پلیاستیشن 4 از طریق حالت سینمایی با هدست پلیاستیشن VR قابل بازی هستند. بازیهای غیر واقعیت مجازی مانند Tearaway Unfolded که از دوربین پلیاستیشن استفاده میکنند، در حالت سینمایی قابل بازی نیستند.
آیا حالت سینمایی روی نرخ فریم بازیهای عادی تأثیری دارد؟
خیر. وظیفهی اجرای حالت سینمایی برعهدهی واحد پردازشگر است و هیچ تأثیری رو عملکرد بازیها نخواهد داشت.
آیا میتوان پسزمینهی حالت سینمایی را تغییر داد؟
خیر. حالت سینمایی به شکل یک نمایشگر مجازی است که در فضای سیاه معلق شده و اطراف آن چیزی دیده نمیشود.
آیا حالت سینمایی از نمایش محتوای سهبعدی پشتیبانی میکند؟
خیر. در حالت سینمایی، پلیاستیشن VR بازیها و فیلمهای سهبعدی را به شکل دو بعدی اجرا میکند.
سلامتی و ایمنی
تا چه مدت میتوان از پلیاستیشن VR استفاده کرد؟
پلیاستیشن VR به شکلی طراحی شده که راحتترین هدست واقعیت مجازی موجود باشد و میتوان آن را برای مدت زمان طولانی استفاده کرد. با این حال، توصیه میکنیم هنگام استفاده از پلیاستیشن VR گهگاه به خود استراحت دهید.
آیا پلیاستیشن VR برای چشم ضرر دارد؟
خیر. اما مانند استفاده از نمایشگر هر دستگاهی (تلویزیون، موبایل، تبلت و غیره) پیشنهاد میکنیم به طور مداوم از آن استفاده نکنید. فاصلهی کانونی تصاویری که پلیاستیشن VR تولید میکند حدود ۱.۸ تا ۳ متر است که معادل فاصلهی مورد نیاز برای تماشای یک تلویزیون ۶۰ اینچ است، بنابراین نزدیک بودن هدست به چشم ضرری به آن نمیرساند.
آیا میتوان با عینک از هدست استفاده کرد؟
بله. پلیاستیشن VR به طوری طراحی شده که برای کسانی که عینک میزنند قابل استفاده باشد. میتوانید بخش جلویی هدست را به چشمان خود نزدیک یا دورتر کنید تا هدست به راحتی روی سر شما بایستد. اگه چشمان شما نزدیکبین است و برای رانندگی یا تماشای تلویزیون نیاز به عینک دارید، به احتمال زیاد برای استفاده از پلیاستیشن VR باید با عینک از آن استفاده کنید. با این حال عینکهای بسیار عریض یا فریمهای نامتعارف ممکن است در هدست جا نشوند.
آیا استفاده از پلیاستیشن VR باعث بروز حالت تهوع میشود؟
واکنش کاربران به بازیهای واقعیت مجازی ممکن است متفاوت باشد اما به طور کلی، اکثر گیمرها میتوانند به راحتی از تجربهی واقعیت مجازی روی پلیاستیشن VR لذت ببرند. برای درک بیشتر این تجربهی تازه حتماً بازیهایی را که در دیسک دمو قرار دارند امتحان کنید. در ابتدا شاید به گیمپلی واقعیت مجازی عادت نداشته باشید اما به مرور زمان و با تجربهی بیشتر هیچ مشکلی نخواهید داشت. باز هم پیشنهاد میکنیم هر از گاهی بین بازی استراحت کنید.
چه مقدار فضا در اتاق برای استفاده از پلیاستیشن VR نیاز است؟
فضای پیشنهادی اتاق حداکثر ۳ متر در ۳ متر است در حالی که کاربر ۱.۵ متر با دوربین پلیاستیشن فاصله دارد. محل بازی را که در تصویر مشخص شده قبل از بازی از هر مانعی خالی کنید و مطمئن شوید دیوار، مبلمان و اشیای دیگر مزاحم بازی کردن شما نمیشوند.
سرگرمی و محتوای غیر از بازی
آیا محتوایی غیر از بازی برای پلیاستیشن VR موجود خواهد بود؟
بله، چندین تجربهی واقعیت مجازی به پلیاستیشن VR خواهند آمد که از میان آنها میتوان به تجربهی داستانسرایی در واقعیت مجازی، ساخته شده توسط استودیو پنروز (Penrose Studios) اشاره کرد. اطلاعات بیشتر در مورد محتوای غیربازی برای پلیاستیشن VR در آینده منتشر خواهد شد.
آیا میتوان در پلیاستیشن VR محتوای ویدیویی مانند یوتیوب تماشا کرد؟
بله، شما میتوانید محتوای غیر واقعیت مجازی خود را در حالت سینمایی مشاهده کنید. نرمافزارهای خاصی هم برای پشتیبانی از نمایش ویدیو روی پلیاستیشن VR عرضه خواهند شد.
کنترلها و وسایل جانبی
آیا برای استفاده از پلیاستیشن VR به کنترلر موو نیاز است؟
بسیاری از بازیهای پلیاستیشن VR از کنترلر استاندارد دوالشاک 4 استفاده میکنند اما استفاده از کنترلرهای موو برای تجربهای فراگیرتر پیشنهاد میشود. برای انجام تعداد معدودی از بازیها باید از دو کنترلر موو استفاده کنید. برای اطلاع از نیازمندیهای هر بازی، به توضیحات آن در فروشگاه پلیاستیشن یا روی جلد بازی توجه کنید.
آیا میتوان از کنترلر دوالشاک 4 برای پلیاستیشن VR استفاده کرد؟
بله، حتی در بعضی بازیها نمایی از کنترلر را درون تصویر میبینید که به تسلط گیمر هنگام بازی کمک میکند. دوربین پلیاستیشن میتواند نوار نوری کنترلر را درست مثل الایدیهای روی هدست، شناسایی کند.
صدای سه بعدی چیست؟
صدای سه بعدی برای شبیهسازی رفتار طبیعی صدا در دنیای واقعی، صدا را از جهات و فواصل مختلف به گوش شما میرساند. پلیاستیشن VR نه تنها صدا را از سمت چپ، راست، جلو و عقب تولید میکند، میتواند از بالا و پایین هم صدا را شبیهسازی کند. این نوع از تولید صدا احساس و تجربهی کاربر را در محیط فراگیر واقعیت مجازی بهبود میبخشد و کاربردیتر از سیستمهای سنتی صدای فراگیر ۷.۱ است.
آیا هدفونهایی با صدای فراگیر مناسب پلیاستیشن VR هستند؟
خیر، هر صدای فراگیری که توسط خود هدفون تولید شود با سیستم صدای سه بعدی پلیاستیشن VR تداخل پیدا میکند. ترجیحاً ویژگی صدای فراگیر را روی هدفون خود خاموش کنید یا از هدفونهای عادی استریو برای بازی با پلیاستیشن VR استفاده کنید.
چه دکمههایی روی پلیاستیشن VR وجود دارد؟
پلیاستیشن VR سه دکمهی مکانیکی برای تنظیم هدست روی سر دارد و چهار کنترل دیجیتالی هم روی ریموت دستگاه برای تنظیم صدا، قطع میکروفون و خاموش و روشن کردن هدست قرار دارد. جک ۳.۵ میلیمتری هدفون به این ریموت متصل میشود
بازی چندنفره و اشتراکگذاری
آیا میتوان با پلیاستیشن VR به صورت آنلاین بازی کرد؟
بله، سازندگان میتوانند از ویژگیهای بخش چندنفرهی آنلاین در بازیهای پلیاستیشن VR استفاده کنند. بازیهایی که از بخش چندنفرهی آنلاین پشتیبانی میکنند عبارتند از: RIGS Mechanized Combat League از گوریلا گیمز، EVE Valkyrie از سیسیپی گیمز و Eagle Flight از یوبیسافت.
آیا میتوان دو هدست پلیاستیشن VR به یک کنسول متصل کرد؟
خیر. پلیاستیشن 4 تنها از یک هدست پلیاستیشن VR پشتیبانی میکند.
آیا میتوان از بازی واقعیت مجازی عکس و فیلم تهیه کرد؟
بله. دکمهی Share کنترلر مانند بازیهای عادی در واقعیت مجازی نیز کار میکند. عکسها و تصاویری که از بازیهای واقعیت مجازی تهیه میکنید مانند همان تصویری است که روی تلویزیون مشاهده میکنید.
سؤالات متفرقه
آیا میتوان از پلیاستیشن VR روی ویندوز و مک استفاده کرد؟
خیر. پلیاستیشن VR برای استفاده روی پلیاستیشن 4 طراحی شده است.
آیا حتماً به دوربین پلیاستیشن نیاز خواهم داشت؟
بله، برای استفاده از پلیاستیشن VR حتماً به دوربین پلیاستیشن نیاز خواهید داشت. دوربینهای قدیمی پلیاستیشن نیز مانند دوربین جدید با هدست هماهنگ هستند.
آیا هنگام استفاده از پلیاستیشن VR باید محیط اتاق تاریک باشد؟
نور عادی محیط به طور کلی روی عملکرد پلیاستیشن VR تأثیر نمیگذارد. اما نور شدید مستقیماً از پشت کسی که از پلیاستیشن VR استفاده میکند، نور خورشید از پنجره، چراغهای اتاق و نوری که از آینهها منعکس میشود میتوانند باعث تداخل در عملکرد دوربین پلیاستیشن شوند که چراغهای روی پلیاستیشن VR را شناسایی میکند. توصیه میشود منابع نور شدید را پشت کاربر کاهش دهید.
آیا آینه و سطوح براق بر عملکرد دوربین تأثیر میگذارند؟
بله. دوربین پلیاستیشن تنها باید یک سری الایدی مشخص از هدست و کنترلر را تشخیص دهد و به همین دلیل وجود آینده در میدان دید دوربین باعث اختلال در عملکرد آن میشود. سطوح براق کوچک معمولاً باعث ایجاد مشکل نمیشوند اما اگر همچنان در عملکرد هدست مشکلی دیدید، شاید دلیل آن همین سطوح براق باشد.
چطور میتوان پلیاستیشن VR را به پلیاستیشن 4 متصل کرد؟
برخلاف دوالشاک 4 و دیگر دستگاههای بیسیم که به کنسول متصل میشود، پلیاستیشن VR هنگام اتصال نیاز به هماهنگی خاصی با کنسول ندارد چرا که مستقیماً از طریق کابلهای USB و HDMI به پلیاستیشن 4 متصل میشود. برای آشنایی با روند راهاندازی پلیاستیشن VR، به دفترچهی راهنمای داخل جعبه یا به ویدیوهای آموزشی مراجعه کنید.
آیا پلیاستیشن VR بروزرسانیهای مخصوص به خود را خواهد داشت؟
اگر پلیاستیشن 4 شما آخرین بروزرسانی پلیاستیشن VR را داشته باشد، به محض اتصال هدست به کنسول بروزرسانی پلیاستیشن VR به شکل خودکار نصب خواهد شد. همچنین میتوانید در بخش تنظیمات و قسمت پلیاستیشن VR، جدیدترین بروزرسانی هدست را جستجو کنید.
آیا هنگامی که پلیاستیشن VR به کنسول متصل است، بازیهای عادی عملکرد ضعیفتری خواهند داشت؟
خیر. عملکرد گیمپلی بازیها زمانی که پلیاستیشن VR به کنسول متصل باشد هیچ تفاوتی نخواهد کرد.
پرسش و پاسخ پلیاستیشن VR در اینجا به پایان میرسد. اگر سؤالی را در لیست بالا پیدا نکردید، حتماً در قسمت نظرات پرسش خود را مطرح کنید.
ساختمانها هم مانند نقاشی و مجسمهسازی، میتوانند جزو آثار زیبای هنری تلقی شوند. طی یک نظرسنجی از معماران برجسته خواسته شد تا یکی از بناهایی را که باعث تغییر و تحول در طراحی ساختمانها شده است، یا الهامبخش آنها برای معمار شدن بوده است معرفی کنند.
در ادامه به معرفی ۱۶ بنای منتخب این معماران خواهیم پرداخت.
معبد پارتنون در آتن یونان
تارا ایمانی (Tara Imani) بنیانگذار شرکت معماری ایمانی در رابطه با این بنا میگوید: پارتنون یک سازهی معماری زیبا و ناب است. ستونهای کرینتی، استفاده از یک منحنی و کوژی جزیی در ستونها کمک کرده است تا این ستونها از دور باریک دیده نشوند. این بنا بر فراز یک تپه قرار گرفته است و الفبای معماری را به ما میآموزند.
کنگرهی ملی برزیل در شهر برازیلیا
"جولیا دونوهو" (Julia Donoho)، رییس و مدیر پروژه در شرکت طراحی و توسعه Equinox میگوید: "در سال ۱۹۷۴ پدر دانشمند من، خانواده را برای بازدید به شهر جدید برازیلیا برد. میتوان به جرات گفت که برازیلیا تخیل جهان را به تصویر میکشد. این شهر به شکل یک هواپیما طراحی شده که در دماغه و بدنهی آن، ادارات مرکزی، سفارتخانهها و نهادهای فرهنگی و در بالها، مناطق مسکونی قرار گرفتهاند. برازیلیا با الهام از سبک معماری مدرن لوکوربوزیه Le Corbusier ساخته شده است."
موزه هنر سائوپائولو، برزیل
داماریس هالینگزورث (Damaris Hollingsworth) مدیر پروژهی گروه DLR میگوید :" طراحی این بنا واقعا شجاعانه است. این موزه در سال ۱۹۶۸ طراحی و با بتن و شیشه ساخته شده است. بدنهی اصلی آن روی دو تیرچه طوری آویزان است که به سختی و فقط در یک سمت ستونها را لمس میکند. برای من جالب و جذاب است که این ساختمان توسط یک زن طراحی شده است."
معبد شهر ممنوعه شهر پکن چین
روزا شنگ (Rosa Sheng) معمار ارشد شرکت Bohlin Cywinski Jackson میگوید: "این بنا، مقیاسی شگفتانگیز و طراحی دیرینهای دارد. معبد شهر ممنوعه دارای ساختار پیچیده و در عین حال فرمهای ساده است. پدربزرگ من میگفت که معماری معنایی بیش از طول عمر یک انسان دارد. از این رو معماری بناها، یک مجموعهی فرهنگی غنی و مادامالعمر، برای تمام تمدنها به حساب میآیند."
ساختمان نوآوری، علم و تکنولوژی در دانشگاه پلیتکنیک فلوریدا
ماریکا مک کیل (Marica McKeel) رییس استودیوی MM میگوید: "هنگامی که من با سانتیاگو کالاتراوا (Santiago Calatrava)، معمار این بنا کار میکردم، بخشی از تیم تدارکات پروژهی پردیس دانشگاه پلیتکنیک فلوریدا بودم. من نه تنها عاشق طراحی این ساختمان هستم، بلکه احساس میکنم نوعی ارتباط واقعی با این پروژه و جامعهی لیکلند دارم. پدر من در لیکلند بزرگ شد و هنوز اغلب اوقات به دیدار خانواده در این شهر میروم."
خانهی هوبرتوس در آمستردام هلند
رندی دچ (Randy Deutsch) رییس موسسهی Deutsch Insights و استادیار رشته معماری در دانشگاه ایلینوی در رابطه با این بنا میگوید: "این موسسه که با اسم خانه مادر هم شناخته میشود، در حمایت و پذیرفتن مادران مجرد شکل گرفته است و توسط معمار آلدوفن ایک طراحی شده است. آلدوفن ایک این خانه را بین سالهای ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۸ در هلند شش طبقه ساخته است. این ساختمان از بخشهای مساوی با محیطی جالب، صمیمی و با رنگهای شاد ساخته شده است. خانه هوبرتوس یک پروژهی مدرن و رنگارنگ است که با استفاده از فولاد، شیشه و بتن ساخته شده که توسط اکثر همسایگان قدیمی آنجا مورد احترام است."
ساختمان امپایر استیت در نیویورک
ویلیام مارتین (William J. Martin)، بنیانگذار شرکت معماری WJM دربارهی این ساختمان میگوید: "امپایر استیت از زمان شش سالگی من را برای معمار شدن ترغیب کرد. والدینم با ماشین ما را به پایین جادهی ریور و بولوار شرقی (نیوجرسی) میبردند و ما از صندلی عقب ماشین دید وسیعی از منهتن داشتیم. آنتنهای نصب شده بر فراز این ساختمان ارزش آن را به دلیل ارایهی بهتر کیفیت صدا و تصویر بالا بردهاند."
کلیسای نور در اوزاکا، ژاپن
فرانک کانها (Frank Cunha)، مدیر عامل پروژه معماری FC3 دربارهی این بنا میگوید: "تادائو آندو (معمار این کلیسا) این توانایی را دارد تا فضاهای زیبایی را خلق کند. در این فضاها حضور یکپارچه و فرمهای ساده و پرحجم با نقش خیرهکنندهای از نور مجسم شدهاند. در همهی کارهای او، نور عاملی مهم و کنترلکننده به شمار میآید به طوری که به نظر میرسد در طول روز، نور در آثار او میرقصد. جا دادن فرمها و اشکال سنگین و فضای باز در کارهای تادائو آندو منجر به خلق یک معماری بسیار منحصربهفرد شده است. "
مرکز اینترپرایز در دانشگاه آنجلیای شرقی در نورویچ، انگلستان
بن آدام اسمیت (Ben Adam-Smith)، معمار بریتانیایی و بنیانگذار موسسه House Planning Help دربارهی ساختمان این مرکز میگوید:"اینترپرایز (Enterprise)، ترکیبی از معماری غنی و طراحی پایدار است که در محوطهی دانشگاه واقع شده است. این بنا در بین ساختمانهایی قرار دارد که در زمان خود تلاش به از بین بردن مرزها و محدودیتها داشتند."
موزه هنر کیمبل در شهر فورت ورث، تگزاس
باب بورسون (Bob Borson)، رییس شرکت Malone Maxwell Borson Architects در خصوص ساختمان موزهی هنر کیمبل میگوید:" تکمیل بنای این ساختمان در سال ۱۹۷۲ به پایان رسید و نشان داد چگونه میتوان از روشنایی طبیعی روز برای روشن کردن موزهها و گالریهای هنری بدون آسیب دیدن آثار، استفاده کرد. این موزه از دید معماران یک شاهکار مدرن به شمار میآید."
خانهی آبشار (فالینگ واتر) در میل ران، پنسیلوانیا
بروس ترنر (Bruce Turner) معمار مستقل در نیوجرسی در خصوص خانهی آبشار میگوید:"صفحات بتنی محکم و عریض بالکن، اشکال مدرنی هستند که در قلب جنگل قرار گرفتهاند. اما مطلبی که بیش از همه این ساختمان را در همهی دورهها مورد علاقهی من کرده است، چیزی است که در هیچ عکسی نشان داده نشده است و آن مراحل رسیدن به این بنای زیبا است. شما ابتدا به یک جادهی روستایی باریک میرسید، به سمت زمینهای ملکی میپیچید، مسیر مارپیچی را در جنگل طی میکنید و سرانجام خانهی آبشار را میبینید که به طرز ماهرانهای بر روی صخرهی آبشار قرار گرفته است."
موزه بنیاد بارنز (Barnes) در فیلادلفیا، پنسیلوانیا
لی کالیستی (Lee Calisti) بنیانگدار موسسه معماری و طراحی Calisti میگوید: "این موزه خیلی مورد تبلیغ قرار گرفته و شاید بتوان گفت که تبلیغات آن در حد پخش مدام یک آهنگ در رادیو بوده است. اما واقعیت این است وقتی به شخصه این موزه را دیدم، واقعا از آن الهام گرفتم."
عبادتگاه نوتردام دو هو در رونشام، فرانسه
جاناتان براون (Jonathan R. Brown) همکار و عضو ارشد در پروژههای معماری JHP در خصوص این بنا میگوید:"این بنا به شکلی جسورانه و نوآورانه بر روی تپه ایستاده و نگاهش به سمت آینده است درحالی که به گذشته هم ادای احترام میکند."
کتابخانه سنت ژنویو در پاریس، فرانسه
جرارد بنکز (Jared Banks) معمار شرکت Shoegnome Architects دربارهی ساختمان این کتابخانه میگوید: "این کتابخانهی بزرگ مانند یک جعبه جواهر جادویی است و یکی از معروفترین و زیباترین کتابخانههای جهان بهشمار میآید. نمای بیرونی ساختمان از سنگهای خاکستری ساخته شده و مانند غاری است که تالارهای مطالعه را در دل خود جای داده است. سالنهای مطالعه در واقع، دو تالار مسقف تونلی با طاقهای ضربی هستند که توسط ردیفی از ستونهای باریک چدنی روی پایههای بتنی از یکدیگر جدا میشوند."
اقامتگاه گلداشتاین در لس آنجلس، کالیفرنیا
ایوان تراکسل (Evan Troxel) یک طراح ارشد پروژه در موسسهی معماران HMC میگوید:"خیلی از افراد، این ساختمان را با نام خانه لبوفسکی بزرگ میشناسند. این بنا یکی از مکانهایی است که شما با دیدن آن بهت زده و متوقف میشوید، چرا که این ساختمان از خلاقیت و جسارتی خاص بهره برده است."
فرودگاه جان اف کندی، نیویورک
جوزف دیوید (Joseph E David) معمار اهل نیوجرسی میگوید: "این بنا قبل از عصر کامپیوتر طراحی شد و از زمان خود یک دهه جلوتر بود. این فرودگاه مدرن با استفاده از بتن و شیشه طراحی شده تا هیجان و شگفتی پروازهای هوایی را نشان دهد. هدف از طراحی این بنا، نمایشی مجلل از پروازهای هوایی آمریکا در آن زمان بود. از هر جهت و زاویهای که به این ساختمان نگاه کنید چیز جدیدی برای تحسینکردن، پیدا میکنید. با وجود پنجاه سال بعد از گشایش فرودگاه، همچنان این احساس وجود دارد که فرودگاه کندی از آینده به حال آمده است."
در بخش اول و بخش دوم سری مقالات قطعات مهم خودرو، بخشهای مختلف خودروهای امروزی را شرح داده و اهمیت آنها را بیان کردیم. امروز به بخش دیگری از قطعات مهم خواهیم پرداخت.
استارتر
هنگامی که کلید استارت را در خودرو فشار میدهید موتور استارتر که یک الکتروموتور است فعال شده و پیشرانهی خودرو را میچرخاند تا روشن شود. اگر استارت زدید و استارتر کار نکرد به احتمال زیاد موتور ان سوخته است و باید آن را تعویض کنید. تجربه نشان داده است که استارتر بدون اطلاع قبلی و بصورت ناگهانی از کار میافتد. استارتر خیلی گران قیمت نیست و تعویض آن در اکثر خودروها به سادگی امکان پذیر است.
حسگر زاویهی فرمان
حسگر زاویهی فرمان یکی از اصلی ترین ارکان سیستم کنترل کشش (TCS) است. سیستم کنترل کشش از طریق دریافت زاویهی فرمان توسط این سنسور می تواند جهت حرکت خودرو را تشخیص دهد. وقتی که فرمان به یک سوتی چرخیده باشد ولی خودرو در جهت مخالف در حال حرکت باشد، سیستم کنترل کشش این وضعیت را تشخیص داده با فعال کردن ترمزها و کم کردن دور موتور خودرو را به مسیر اصلی برمی گرداند. اگر این حسگر خراب شود چراغ هشدار سیستم کنترل کشش در پشت آمپر خودرو روشن میشود و ممکن است در برخی مدلها چراغ ABS نیز روشن شود.
جعبه فرمان
جعبه فرمان وظیفهی انتقال فرمان راننده به چرخها را برای تغییر جهت بر عهده دارد. این قطعه جزو قطعات مهم خودرو است و وجود هرگونه ایراد در آن را نباید نادیده گرفت. گذشت زمان میتواند مشکلاتی چون از بین رفتن دنده های داخلی جعبه فرمان، خرابی اتصالات آن و نشتی روغن از اورینگهای آن را باعث شود.
اتصالات میل موجگیر
این قطعات میل موجگیر را به خودرو متصل میکنند. وظیفهی میل موجگیر که میل تعادل نیز نامیده میشود مهار کردن حرکات و چرخشهای بدنه در هنگام دور زدن است. این اتصالات نیز با گذشت زمان خراب میشوند و خرابی آنها همراه با صداهایی از سیستم تعلیق است.
حسگر دمای آب
این حسگر دمای موتور را به ECU و راننده نشان میدهد. خرابی این سنسور باعث میشود که خودرو در حالی که گرم شده اما همانند حالت سرد سوخت پاشی داشته باشد و یا حتی می تواند باعث شود که ECU موتور سرد را اشتباها گرم شناسایی کند. این سنسور نیز با گذشت زمان ممکن است خراب شود. خوشبختانه تعویض آن هزینهی زیادی در پی ندارد.
ترموستات
ترموستات وظیفهی برقرار کردن جریان مایع خنک کننده بین پیشرانه و رادیاتور را بر عهده دارد. در هنگام سرد بودن پیشرانه ترموستات کمک می کند که پیشرانه زودتر گرم شود و در هنگام گرم بودن نیز از گرمای بیش از حد جلوگیری میکند. البته ترموستاتها علاقه ی زیادی به گیر کردن دارند و اگر دمای موتور خودرویتان بیش از حد بالا رفت میتوانید به ترموستات مشکوک باشید. تعویض ترموستات معیوب با ترموستات نو ساده و کم هزینه است. البته در برخی خودروها که ترموستات برقی دارند هزینهها کمی بیشتر است.
واترپمپ
واترپمپ مایع خنک کنندهی پیشرانه را به جریان میاندازد. امروزه واترپمپها در انواع برقی و مکانیکی موجود هستند. بدترین حالت در واتترپمپ های برقی، از کار افتادن آنها است که در اینصورت باید واتر پمپ را تعویض کنید. واترپمپهای مکانیکی اما با مشکلات مختلفی از نشتی آب رادیاتور گرفته تا خرابی بلبرینگها دست و پنجه نرم میکنند. در هنگام تعویض واترپمپ بهتر است مایع خنک کننده را نیز کاملا تعویض کنید.
حسگر سرعت چرخ
حسگر سرعت چرخ، اطلاعات مورد نیاز دو سیستم ABS و کنترل کشش را فراهم می کند. این حسگر درست در پشت چرخ قرار دارد، نکته ی منفی حسگر سرعت چرخ این است که در معرض عوامل محیطی زیادی قرار دارد و همین عامل می تواند باعث خرابی آن شود اما در مقابل مزیت حسگر سرعت چرخ این است که تعویض ان به سادگی انجام میشود. در صورت خرابی حسگر سرعت چرخ، چراغ هشدار مربوطه در نشان دنده ها روشن میشود و با دستگاه دیاگ نیز میتواند آن را عیب یابی کرد.
موتور برف پاک کن
برف پاک کنها بهترین دوست شما در آب و هوای نامساعد هستند. مانند هر دستگاه الکترونیکی دیگری، موتور برف پاک کن نیز معمولا بصورت ناگهانی خراب میشود. قطعا هیچ چیز بدتر از این نیستکه در جاده و هنگام وقوع یک باران سنگین، موتور برف پاک کن از کار بیافتد.
انژکتور
در قدیم برای عمل سوخت رسانی از سیستمی بنام کاربراتور استفاده میشود اما خودروهای مجهز به این سیستم ایراداتی مانند مصرف سوخت بالا و قدرت پایین داشتند. با پیشرفت علم الکترونیک و باز شدن پای ECU به خودروها سیستم سوخت رسانی نیز از کاربراتور به انژکتور تغییر یافت. البته خودرهای دیزلی همگی انژکتوری بوده و هستند. انژکتور در حقیقت یک نوع شیر با کنترل الکتریکی است که وظیفه ی پاشش سوخت به داخل سیلندر را دارد. البته این قطعه با استفاده از فشار بالای پاشش، سوخت را نه بصورت مایع که به شکل پودر به داخل سیلندر پاشش میکند. به این عمل اصطلاحا اتمیزه کردن سوخت گفته میشود. تعداد انژکتور ها در اکثر خودروها به تعداد سیلندر ها بوده و محل نصب آنها روی مانیفولد هوا قرار دارد.
برخی خودروها مانند تویوتا GT86 دارای دو انژکتور برای هر سیلندر هستند و انژکتور خودروهایی که مجهز به سیستم پاشش مستقیم سوخت هستند در سرسیلندر آنها قرار دارد. برای تست انژکتور میتوان آنها را جدا کرده و یک مقوا یا کاغذ را مقابل آنها بگیرید سپس با باز کردن سوئیچ می توان مشاهده کرد که کدام انژکتور سوخت را پاشش می کند یا نه. البته همیشه به این روش نیازی نیست و در بیشتر مواقع اگر در هر کدام از انژکتورها مشکلی وجود داشته باشد خطای مربوطه در ECU خودروثبت شده و با دستگاه دیاگ میتوان فهمید که کدام انژکتور خراب است. قیمت انژکتور نیز کاملا به مدل و برند خودرو بستگی دارد و اگر خودروی شما دارای سیستم پاشش مستقیم سوخت باشد قیمت انژکتورهای آن بسیار بالا خواهد بود.
پیستون
پیستون را باید از مهمترین اجزای موتوهای احتراق داخلی دانست. این قطعه وظیفهی انتقال انرژی حاصل از احتراق را به میل لنگ با استفاده از یک رابط به نام شاتون دارد. پیستون قطعه ای استوانه شکل است که در خودروهای سواری معمولا از جنس آلومینیوم ساخته میشود. در اکثر خودروها سطح پیستون صاف است اما برخی اوقات سازنده تغییراتی روی سطح آن میدهد. برخی تیونرها برای اینکه قدرت پیشرانه را افزایش دهند، پیستونهای استاندارد را با نمونههای سبک تر جایگزین میکنند. پیستونها قطعاتی هستند که به ندرت خراب میشوند و دوام بالایی دارند اما استفاده ی نادرست از خودرو و فشار بیش از اندازه به پیشرانه میتواند سبب آسیب دیدن پیستونها شود. پستونها را باید بصورت دست تعویض کرد یعنی نمی توان تنها یکی یا چندتای انها را تعویض کرد بلکه لازم است تا تمامی آنها با هم تعویض شوند. قیمت پیستون معمولا ارزان نیست و تعویض آن نیز نیازمند باز شدن کامل پیشرانه و تخصص بالا است که خود هزینه ها را افزایش خواهد داد.
شاتون
شاتون دسته ای است که حرکت پیستون را به میل لنگ انتقال میدهد. این قطعه در مراحل کاری خود تحت فشار بسیار زیاد ناشی از ضربات حاصل از احتراق قرار دارد و به همین خاطر با استحکام بسیار بالایی طراحی و ساخته میشود. شاتون در تمامی خودروها به یک شکل بوده و از سه بخش تشکیل می شود. سر بزرگ، ساق و سر کوچک. سر کوچک شاتون معمولا یک تکه بوده و به پیستون متصل است، سر بزرگ شاتون نیز به میل لنگ متصل می شود، سر بزرگ شاتون در اکثر موارد بصورت دو تکه قرار ساخته می شود و تکههای آن با استفاده از پیچ و مهره به هم وصل میشوند. ساق شاتون نیز بین دو سر شاتون قرار دارد و شکل مقطع آن معمولا شبیه به مقطع تیرآهن است.
شاتونها در صوورتی که فشار بیش از اندازه به پیشرانه بیاورید میتوانند خراب شوند و تعویض انها هزینه و زمان زیادی میطلبد. بالا بردن دور موتور بیش از حد مجاز نیز از مواردی است که ریسک آسیب دیدن شاتون را بالا میبرد. شاتون ها دارای یک تنش تعریف شده هستند که وارد شدن نیروی بیش از آن می تواند سبب شکستن شاتون شود.متاسفانه در کشورمان اخیرا بسیار باب شده که برای بهبود شتاب خودرو اقدام به برداشتن کات آف یا همان محدوده ی قرمز دور موتور میکنند. نگارنده براساس تجربه و مطالعه معتقدم که این یکی از غیر اصولی ترین و پر ریسکترین روشها برای تیونینگ خودرو است. چون با گذر دور موتور از حد مجاز، فشار وارد بر شاتون افزایش زیادی پیدا میکند (کیفیت ساخت خودروهای داخلی و یا چینی هم نیاز به یادآوری ندارد) این افزایش فشار می تواند باعث شکسته شدن یا اصطلاحا بریدن شاتون شود. بریده شدن شاتون آن هم در دور موتور بالا بسیار خطرناک است و در اکثر موارد شاتون با گیر کردن در دیواره ی سیلندر، بلوک پیشرانه را پاره می کند. اگر چنین اتفاقی بیافتند باید منتظر فاکتور تعمیراتی بسیار سنگینی باشید. چون باید بلوک نیز تعویض شود. تعویض بلوک نیز بدلیل نیاز داشتن به طی مراحل قانونی خود دردسرهای بعدی را به همراه دارد. البته در خودروهای با کیفیت تر مانند تویوتا و یا بیامو بریده شدن شاتون امری تقریبا محال است و اشارهی بنده بیشتر به خودروهای داخلی است.
یکی از تیونینگهای مناسب خودرو تعویض شاتونها با نمونههای قوی تر و سبک تر است.
سوپاپ
سوپاپ یک قطعهی نسبتا کوچک است که دریچه ای برای ورود هوا و و خروج دود از محفظهی احتراق به حساب میآید. سوپاپها بطور مستقیم یا غیر مستقیم توسط میل سوپاپ باز و بسته میشوند و بازگشت آنها به موقعیت اولیه شان توسط یک فنر به نام فنر سوپاپ انجام می شود. تعداد سوپاپ ها در هر پیشرانه نیز متفاوت است و می تواند از دو سوپاپ برای هر سیلندر تا ۵ سوپاپ برای هر سیلندر متفاوت باشد. سوپاپ ها قطعات مصرفی نیستند و شاید هیچگاه خراب نشوند اما گاهی ممکن است نیاز به تعویض آنها پیدا کنید. اگر در تعویض به موقع تسنه تایمینگ خودرو تعلل کنید وتسمه تایم پاره شود در برخی خودروها مانند پژو و رنو می تواند باعث کج شدن سوپاپ ها شود. سوپاپ کج را نمیتوان تعمیر کرد و باید آن را تعویض نمود. در خودروهای مجهز به سیستم تزریق مستقیم سوخت هم در صورت استفادهی نادرست ممکن است که کربن در بخش پشتی سوپاپ هوا جمع شده و حالت جرم گرفتگی پیدا کند که در این صورت باید نسبت به کربن زدایی از پیشرانه اقدام کرد. سوپاپ ها توسط دو قطعه بنامهای سیت و گیت آب بندی میشوند، برخی اوقات ممکن است که سیت یا گیت آسیب ببیند که در آنصورت معمولا لازم است تا سرسیلندر باز شود.
سرسیلندر
سرسیلندر در حقیقت نیمهی بالایی پیشرانه را تشکیل میدهد و بخشهایی چون میل سوپاپ، سوپاپها اتاقک احتراق، درب سوپاپ را در خود جای داده است. جنس این بخش در پیشرانههای جدید اکثرا از جنس آلومینیوم است. قیمت این قطعه وابسته به نوع خودرو است اما در هر صورت قطعهی ارزانی نیست.
بلوک سیلندر
بلوک سیلندر بدنهی اصلی پیشرانه است. بخشهایی چون سیلندر، پیستون، شاتون، میل لنگ و کارتل روغن در بلوک سیلندر قرار دارند. بلوک سیلندر را میتوان یکی از گرانقیمت ترین بخشهای یک خودرو دانست که البته خیلی به ندرت هم مشکلی برایش پیش میآید. بلوک سیلندر انواع مختلفی دارد و می تواند خطی یا بصورت V شکل باشد.
باک
باک بنزین محفظه ای است که برای ذخیرهی سوخت از آن استفاده میشود. باک معمولا در بخش زیرین و عقبی خودرو قرار دارد. باکها در گذشته دارای جنس فلزی بودند اما امروزه برای ایمنی بیشتر در تصادفات، باکها را از جنس مواد کامپوزیتی میسازند.
سلکتور تعویض دنده
این بخش وظیفهی انتقال فرامین راننده را به جعبه دندهی خودرو بر عهده دارد. با اینکه در جعبه دندههای خودکار دیگر وظیفهی تعویض دنده بر عهدهی راننده نیست اما برخی رانندگان دوست دارند که گاهی خودشان بصورت دستی به تعویض دنده مبادرت کنند، به همین خاطر امروزه بسیار از انواع سلکتورها به قابلیت تعویض دستی یا تیپ ترونیک هم مجهز هستند. سلکتورها بصورت معمول از طریق یک کابل، بصورت فیزیکی با جعبه دنده در ارتباط هستند اما در برخی انواع پیشرفته تر، این ارتباط کاملا الکترونیکی است. سلکتور معمولا دچار خرابی نمیشود و در صورت خرابی نیز به احتمال زیاد برد الکترونیکی آن دچار مشکل میشود. به هر روی اگر نیاز به تعویض سلکتور تعویض دنده داشته باشید قیمت آن پایین نخواهد بود.
ماهک گیربکس
ماهک ها قطعاتی در داخل جعبه دندههای دستی هستند که دارای یک شکل کمانی بوده و انجام مرحلهی نهایی تعویض دنده را بر عهده دارند. گاهی ممکن است پیش بیاید که ماهک گیربکس بشکند که در اینصورت برای تعویض آن باید جعبه دنده را از خودرو جدا رده و آن را کاملا باز کرد.
بوستر ترمز
پای راننده هیچگاه نیروی کافی برای متوقف کردن خودرو را ندارد و اگر بنا بود سیستم ترمز نیروی خود را تنها از فشار پای راننده تامین کند مصافت بسیار زیادی برای توقف خودرو نیاز داشتیم. برای حل این مشکل خودروسازان از سیستمی ساده ولی کارآمد به نام بوستر استفاده میکنند. بوستر یک استوانه است که با استفاده از نیروی مکش موتور داخل ان یک خلا نسبی ایجاد میشود، ایجاد شدن این خلا سبب میشود که نیروی فشار پای راننده چندین برابر شود و بطبع نیروی ترمزگیری نیز افزایش پیدا میکند. بیشترین خرابی ای که در بوستر پیش میآید میتواند بروز نشتی درسیستم آن باشد، مخصوصا باید هر از گاهی شلنگ بوستر را بازدید کنید تا اگر ترک خوردگی و یا نشتی در آن وجود داشت آن را تعویض کنید.
ایربگ
ایربگ یا همان کیسه هوا چندان نیازی به معرفی ندارد و همه با آن آشنا هستیم. با توجه به اینکه ایربگ جزو سیستم های ایمنی خودرو است لازم است تا در صورت بروز اشکال در آن فورا به تعمیرگاه مراجعه کنید. در بیشتر اوقات ایراد ایربگ بصورت روشن شدن چراغ ایربگ در پشت امپر خودرو به اطلاع راننده رسانده میشود. باید توجه داشت که ایربگ ها دارای تاریخ انقضا هستند و لازم است تا پس از پایان این تاریخ آنها را با نمونههای نو تعویض نمود.
توپی چرخ
توپی چرخ قطعه ای است که نه تنها باعث چرخش چرخ است بلکه تکیه گاه چرخ نیز مسوب میشود به همین خاطر از اهمین بسیار بالایی برخوردار بوده و لازم است تا بطور منظم بازدید شود. معمولا بلبرینگهای داخل توپی نیاز به تعویض پیدا می کنند که هزینهی انجام آن چندان بالا نیست.
فنر
فنرها در کنار کمک فنرها نقش بسیار مهممی در پایداری، ثبات و قابلیت هدایت خودرو دارند، در صورت استفادهی صحیح از خودرو شاید هیچاه نیاز به تعویض فنرها پیدا نکنید اما در غیر اینصورت ممکن است با شکستگی در فنر مواجه شوید و لازم باشد تا آنها را تعویض کنید.
.: Weblog Themes By Pichak :.