AMD که چند سالی است بازار کارت‌های بالارده را کاملا به رقیب خود یعنی انویدیا واگذار کرده است، سال گذشته تصمیم گرفت حضور خود در قسمت میانی بازار را افزایش دهد و سری کارت‌های میان‌رده و خوش قیمت RX 400 را با معماریپلاریس معرفی کند.

نقشه‌ی راه AMD اما نشان می‌دهد که این شرکت برای همیشه به رقابت در این سطح رضایت نخواهد داد و قصد دارد با معرفی کارت‌های جدید با استفاده از معماری وگا در نیمه‌ی دوم سال جاری میلادی، بار دیگر به روزهای اوج خود بازگردد.

هرچند منتقدان و گیمرها بی‌صبرانه منتظر آن هستند تا ببینند AMD برای رقابت با GTX 1080Ti و Titan Xp چه در چنته دارد؛ اما تیم رادئون تصمیم گرفته است امسال نیز پیش از رونمایی از کارت‌های مجهز به معماری وگا، خانواده‌ی کارت‌های گرافیک پلاریس خود را یک بار دیگر بروزرسانی کند.

نقشه راه پردازنده های گرافیکی AMD

نقشه‌ی راه پردازنده‌های گرافیکی AMD

بالارده‌ترین کارت گرافیک خانواده‌ی RX 500، با پیروی از روال نام‌گذاری نسل قبل، RX 580 نام دارد و با قیمت ۲۰۰ دلاری خود، به‌عنوان مهم‌ترین رقیب کارت گرافیک میان‌رده‌ی GTX 1060 انویدیا مطرح است و در نتیجه توجه زیادی به سمت خود معطوف کرده است. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به نتایج بررسی و بنچمارک‌های معتبرترین سایت‌های دنیای فناوری، با تأکید بیشتر بر کامل‌ترین و جامع‌ترین آن‌ها، یعنی بررسی وب‌سایت‌های یوروگیمر و آناندتک.

یوروگیمر

وقتی صحبت از بنچمارک و بررسی کارت گرافیک به میان می‌آید، اولین نامی که به ذهن می‌رسد وب‌سایت‌ یوروگیمر و نویسنده‌ی مشهور آن ریچارد لدبتر از دیجیتال فاندری است. دیجیتال فاندری و لدبتر به قدری در کار بررسی سخت‌افزار و بنچمارک‌های گیمینگ موفق بوده‌اند که مایکروسافت برای رونمایی رسمی از سخت‌افزار کنسول جدید خود با نام «پروژه‌ی اسکورپیو» رسما از آن‌ها دعوت کرد تا از انگلستان به ردموند بروند و به‌صورت اختصاصی جزئیات سخت‌افزاری این کنسول را از طریق یوروگیمر و دیجیتال فاندری منتشر کنند.

لدبتر در بررسی کارت گرافیک RX 580 تأکید دارد که بر خلاف ادعای «بازطراحی معماری پلاریس در کارت‌های سری RX 500» توسط ای‌ام‌دی، این کارت‌ها تنها نسخه‌ی آنلاک و اورکلاک شده‌ی RX 4000 هستند. لدبتر برای اثبات این ادعای خود، این‌گونه استدلال می‌کند که کارت‌های RX 580 و RX 570 درست مانند RX 480 و RX 470 به ترتیب از ۳۶ و ۳۲ واحد محاسباتی (CU) استفاده می‌کنند و تنها فرکانس کاری آن‌ها افزایش پیدا کرده است.

پورت های کارت گرافیک RX 580 و RX 480

به عقیده‌ی لدبتر، AMD با RX 580، نسخه‌ی ۶ گیگابایتی کارت GTX 1060 را برای رقابت هدف قرار داده است و عملکرد کارت RX 570 آن به‌زحمت به نسخه‌ی ۳ گیگابایتی GTX 1060 یا GTX 1050Ti می‌رسد.

AMD برای نقد و بررسی کارت‌های جدید خود، سه نمونه کارت از ایسوس و سفایر و MSI برای یوروگیمر ارسال کرده است. اولین تفاوتی که در بررسی‌ها مشخص می‌شود، استفاده از یک کانکتور ۸ پین (بر خلاف کانکتور ۶ پین RX 480) در RX 580 است که از مصرف انرژی بالاتر این کارت، به دلیل سرعت کلاک بالاتر آن ناشی می‌شود.

با توجه به عملکرد ضعیف AMD در معرفی کارت‌های گرافیک مرجع (Reference) در نسل گذشته، لدبتر واگذاری کامل وظیفه‌ی ساخت کارت‌های جدید به شرکای سخت‌افزاری را اقدامی مثبت از سوی AMD ارزیابی می‌کند.

اولین آزمون یوروگیمر، بنچمارک 1080p است که نتایج آن را در جدول زیر مشاهده می‌کنید. (اعداد نشان‌دهنده‌ی متوسط فریم‌ریت هستند).

بازی و تنظیمات
(رزولوشن 1080p)
RX 580 8GB SapphireRX 580 8GB MSIRX 570 4GB AsusRX 480 8GBGTX 1060 6GBGTX 1060 3GBGTX 970 4GBGTX 1050 Ti 4GB
Assassin's Creed Unity, Ultra High, FXAA 57.2 54.7 48.4 53.5 59.6 56.4 52.0 35.7
Ashes of the Singularity, Extreme, DX12 56.6 55.9 51.1 51.7 52.0 48.8 46.2 31.1
Crysis 3, Very High, SMAA T2x 80.5 79.0 71.2 72.8 79.3 75.8 71.6 46.4
The Division, Ultra, SMAA, DX12 65.5 66.1 59.2 60.0 59.5 55.5 49.0 32.8
Far Cry Primal, Ultra, SMAA 65.8 65.6 58.1 61.2 66.9 63.7 49.8 40.8
Hitman, Ultra, SMAA, DX12 92.9 90.8 80.6 83.2 84.0 70.6 68.0 42.2
Rise of the Tomb Raider DX12, Very High 80.2 77.7 67.6 70.8 77.8 73.9 70.5 44.6
The Witcher 3, Ultra, No Hairworks 72.1 70.8 62.2 65.5 68.9 65.8 60.9 40.8

 

همان‌طور که از نتایج مشخص است، به نظر می‌رسد کارت‌های RX 580 بتوانند به عملکردی برابر یا بهتر از نسخه‌ی ۶ گیگابایتی GTX 1060 انویدیا دست پیدا کنند. از طرف دیگر، جالب است که ظاهرا RX 570 پیش از اینکه رقیب کارت‌های انویدیا باشد، به‌عنوان رقیبی برای RX 480 مطرح خواهد بود (اگر AMD تولید کارت‌های سری RX 400 را متوقف نکند).

کارت‌های AMD هنگام اجرای بازی‌هایی مبتنی بر DirectX 12، عملکرد به‌مراتب بهتری از خود نشان می‌دهند

همچنین با توجه به بهینه‌تر بودن کارت‌های AMD برای DirectX 12، همان‌طور که انتظار می‌رفت این کارت‌ها در ۳ بازی  Ashes of the Singularity ،Division و Hitmann (که از جدیدترین API مایکروسافت استفاده می‌کنند) عملکرد به‌مراتب بهتری از  خود به نمایش می‌گذارند.

آزمون بعدی مربوط به بنچمارک در رزولوشن 1440p است که نتایج آن در ادامه آورده شده است (اعداد نشان‌دهنده‌ی متوسط فریم‌ریت هستند).

بازی و تنظیمات
(رزولوشن 1440p)
RX 580 8GB SapphireRX 580 8GB MSIRX 570 4GB AsusRX 480 8GBGTX 1060 6GBGTX 1060 3GBGTX 970 4GB
Assassin's Creed Unity, Ultra High, FXAA 38.1 36.5 30.9 35.5 38.3 35.8 33.6
Ashes of the Singularity, Extreme, DX12 49.7 49.7 44.0 45.0 45.6 43.5 39.1
Crysis 3, Very High, SMAA T2x 49.1 48.2 43.8 44.1 48.6 46.6 44.0
The Division, Ultra, SMAA, DX12 47.4 48.7 42.5 43.6 41.4 39.0 35.1
Far Cry Primal, Ultra, SMAA 47.7 47.4 41.5 43.8 45.6 42.2 39.4
Hitman, Ultra, SMAA, DX12 68.0 66.3 58.9 60.3 62.6 47.2 48.3
Rise of the Tomb Raider DX12, Very High 53.8 52.6 46.8 48.2 50.4 47.2 45.2
The Witcher 3, Ultra, No Hairworks 51.8 51.0 44.7 46.9 48.7 46.4 43.1

 

همان‌طور که مشخص است، تنها عنوانی که توانسته است از مرز ۶۰ فریم بر ثانیه در این رزولوشن عبور کند، بازی بسیار بهینه‌ی Hitman است که از دایرکت ایکس ۱۲۲ استفاده می‌کند. البته باید توجه داشت که تنظیمات اکثر بازی‌های مورد آزمایش، روی Ultra High قرار داده شده است؛ در نتیجه وعده‌ی AMD مبنی بر بازی با رزولوشن 1440p و فریم‌ریت 60fps می‌تواند در تنظیمات پایین‌تر صحت داشته باشد.

برای تست مصرف انرژی کارت‌های گرافیک، یوروگیمر معمولا از بازی Crysis 3 استفاده می‌کند. با توجه به سنگین بودن موتور CryEngine در زمان عرضه‌ی بازی، کرایسیس همچنان به‌عنوان استانداردی برای بنچمارک‌های گرافیکی مطرح است. یکی از مراحل بازی کرایسیس ۳ (تصویر زیر) که به‌راحتی قابل تکرار در شرایط یکسان است، با بار سنگین خود روی GPU معمولا برای تست مصرف انرژی کارت‌های گرافیک استفاده می‌شود.

 

بنچمارک بازی کرایسیس 3

از بازی Crysis 3 معمولا برای بنچمارک کارت گرافیک‌های اورکلاک شده و بررسی میزان توان مصرفی سیستم استفاده می‌شود

 RX 580
 Sapphire
RX 580
 MSI
RX 570
 Asus
RX
 480
GTX 1060
 6GB
GTX
 970
 
 مصرف پیک سیستم  327W
338W OC
292W
325W OC

272W
285W OC

271W 230W 295W

 

با نتایج این آزمایش به‌روشنی مشخص می‌شود که AMD چگونه توانسته است عملکرد کارت‌های جدید را نسبت به نسل قبل بهبود ببخشد: تنها با بالابردن سرعت کلاک. مصرف انرژی RX 580، مخصوصا نسخه‌ی ساخت سفایر که اورکلاک شده است، به‌مراتب از GTX 1060 بالاتر است و RX 570 نیز مصرفی در حدود RX 480 دارد.

از لحاظ عملکرد اورکلاک، یوروگیمر نتوانسته است کارت سفایر را بیشتر از ۱۰ مگاهرتز اورکلاک کند! (اورکلاک ۲۰ مگاهرتزی این کارت منجر به کرش شده است.) از آنجایی که کارت سفایر بالاترین کلاک RX 580 را دارد، می‌توان با اطمینان گفت نهایت فرکانس کارت‌های RX 580 حدود ۱۴۶۰ مگاهرتز خواهد بود.

  • نتیجه‌گیری نهایی یوروگیمر: ریچارد لدبتر در انتهای مطلب مفصل خود در یوروگیمر، نتیجه می‌گیرد که با توجه به افزایش تنها ۱۳ درصدی عملکرد کارت‌های سری RX 500 نسبت به RX 4000، تنها می‌توان نام یک بروزرسانی جزئی بر آن‌ها گذاشت. او در ادامه اضافه می‌کند که «کارت‌های RX 500 آمده‌اند تا جای سری RX 400 را بگیرند، نه اینکه آن‌ها را ارتقاء بدهند». از همین رو، او این کارت‌ها را بیشتر برای صاحبان کارت‌های قدیمی‌تر R9 380 و R7 370 مناسب می‌داند، نه کسانی که سال گذشته به RX 400 ارتقاء داده‌اند.
    همچنین با توجه به نتایج آزمایش‌ها، به نظر می‌رسد RX 580 در بیشتر بازی‌ها عملکرد بهتری (مخصوصا در بازی‌های بهره گرفته از DirectX 12) نسبت به نسخه‌ی ۶ گیگابایتی GTX 1060 از خود نشان می‌دهد؛ هر چند لدبتر در ادامه تأکید می‌کند که کارت ۱۰۶۰ مورد آزمایش در شرایط فرکانس پایه استفاده شده و ممکن است در صورت اورکلاک کردن آن، نتایج تغییر کنند.

آناندتک

وب‌سایت آناندتک نیز که به بررسی‌های دقیق سخت‌افزاری خود مشهور است، دو کارت قوی‌تر سری RX 500 یعنی RX 580 و RX 570 را مورد بررسی قرار داده است. رایان اسمیت، نویسنده‌ی بررسی آناندتک نیز مانند لدبتر در همان ابتدای بررسی تأکید می‌کند که کارت‌های جدید AMD قرار است جای کارت‌های سری RX 400 را روی قفسه‌ی فروشگاه‌ها بگیرند؛ نه روی مادربورد کامپیوترها.

بورد کارت گرافیک rx 500 با معماری پلاریس

نمایی از بورد کارت‌های گرافیک رادئون سری RX 500 با معماری پلاریس

بر خلاف دیجیتال فاندری که تأکید بیشتری بر بنچمارک و مقایسه‌ی فریم‌ریت به‌دست‌آمده در بازی‌ها دارد؛ آناندتک محصولات را بیشتر از لحاظ سخت افزاری بررسی می‌کند و جزئیات را در سطحی به‌مراتب تخصصی‌تر از دیگر منابع موشکافی می‌کند. در جدول زیر، مقایسه‌ی ۴ کارت برتر سری RX 500 و RX 4000 را با یکدیگر مشاهده می‌کنید.

 جدول مقایسه‌ی مشخصات کارت‌های گرافیک سری AMD Radeon RX
  AMD Radeon RX 580 (8GB) AMD Radeon RX 570 AMD Radeon RX 480 (8GB) AMD Radeon RX 470
پردازنده‌های استریم 2304
(36 CUs)
2048
(32 CUs)
2304
(36 CUs)
2048
(32 CUs)
واحدهای تکسچر 144 128 144 128
ROPs (واحد رندر خروجی) 32 32 32 32
کلاک پایه 1257MHz 1168MHz 1120MHz 926MHz
کلاک Boost 1340MHz 1244MHz 1266MHz 1206MHz
کلاک مموری 8 Gbps GDDR5 7Gbps GDDR5 8 Gbps GDDR5 6.6Gbps GDDR5
پهنای باس مموری 256-bit 256-bit 256-bit 256-bit
حافظه‌ی ویدئویی 8GB 4GB 8GB 4GB
تعداد ترانزیستور 5.7B 5.7B 5.7B 5.7B
توان بورد 185W 150W 150W 120W
فرآیند ساخت GloFo 14nm GloFo 14nm GloFo 14nm GloFo 14nm
معماری GCN 4 GCN 4 GCN 4 GCN 4
GPU Polaris 10 Polaris 10 Polaris 10 Polaris 10
زمان عرضه 04/18/2017 04/18/2017 06/29/2016 08/04/2016
قیمت در زمان عرضه $229 $169 $239 $179

 

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، مشخصات سخت‌افزاری این کارت‌ها در اکثر موارد کاملا شبیه به یکدیگر است و به‌جز سرعت کلاک، در بقیه‌ی مشخصات تقریبا تفاوتی دیده نمی‌شود.

با توجه به همین نکته، آناندتک منظور AMD از معماری «پلاریس پالایش‌شده» (Polaris Refined) و «پلاریس تکامل‌یافته» (Polaris Evolved) را دو چیز می‌داند: تغییرات در سطح سیلیکونی و حالت جدید کلاک مموری؛ و در ادامه توضیح می‌دهد:

معماری کارت‌های RX 500 همان پلاریس-۱۰ به کار گرفته‌شده در کارت‌های RX 400 است؛ اما AMD تأکید دارد که این‌بار از «جدیدترین نسل فرآیند ساخت ۱۴ نانومتری FinFET» برای ساخت تراشه‌ی GPU این کارت‌ها استفاده شده است. این عبارت دهان‌پر‌کن شاید توجه کاربران غیر حرفه‌ای را به خود جلب کند؛ اما در واقع معنای واقعی آن، بهبود جزئی فرآیند ساخت ۱۴ نانومتری LPP دو غول ساخت تراشه یعنی GlobalFoundries و سامسونگ است.

[...] تغییر مهم‌تر اما اضافه شدن حالت سوم سرعت کلاک مموری است. تا پیش از این، حافظه‌ی گرافیکی کارت‌های AMD تنها دو حالت آماده به کار (idle) و ماکزیمم سرعت کلاک داشت که باعث می‌شد اپلیکیشن‌هایی که نیاز به قدرت پردازشی اندکی بالاتر از idle دارند، کارت گرافیک را به استفاده از حداکثر توان خود وادارند. اما حالت سوم اضافه‌شده در کارت‌های RX 500 باعث می‌شود هنگام انجام وظایفی سبکی مانند پخش ویدئو و استفاده‌ی چند مانیتور (که به قدرتی بیش‌تر از حالت idle نیاز دارند، اما در عین حال نیازمند استفاده‌ی حداکثری از توان GPU نیستند)، کلاک مموری روی حالتی میانی تنظیم شود و مصرف انرژی کاهش پیدا کند.

در جدول زیر همان‌طور که مشاهده می‌کنید، حالت میانی سرعت کلاک مموری، تأثیر خود را بر مصرف انرژی هنگام پخش ویدئو به‌خوبی نشان می‌دهد.

آزمایش مصرف انرژی هنگام پخش ویدئو
  حالت آماده به‌کار High Bitrate H.264 High Bitrate HEVC
Radeon RX 480 76W 125W 125W
Radeon RX 580 74W 90W 93W
GeForce GTX 1060 6GB 73W 96W 96W

 

آناندتک در ادامه درباره‌ی مصرف انرژی کارت‌های سری RX 500 می‌نویسد:

با اینکه AMD خود حاضر نیست اعتراف کند؛ از دید یک ناظر خارجی کاملا مشخص است که چه اتفاقی در حال وقوع است: پلاریس بهینگی مصرف انرژی کارت‌های گرافیک AMD را به شدت بهبود داد، اما پاسکال هم توانست همین کار را برای انویدیا بکند. در نتیجه، در حالی که کارت‌های سری RX 400 از لحاظ عملکرد بسیار خوب ظاهر شدند؛ از لحاظ مصرف انرژی با کارت‌های سری GTX 10 انویدیا قابل رقابت نبودند. AMD که خود به‌خوبی به این موضوع واقف است، دیگر سعی ندارد با معماری پلاریس-۱۰ در زمینه‌ی بهینگی مصرف انرژی با انویدیا رقابت کند؛ بلکه قصد دارد بالاترین میزان «عملکرد به ازای هر دلار» را به مشتریان عرضه کند.

معماری پلاریس

در ادامه آناندتک هم مانند دیجیتال‌فاندری از بازی‌های روز برای بنچمارک قدرت پردازش گرافیکی کارت‌های جدید AMD استفاده کرده است که به نتایج مشابه یا ضعیف‌تری (به دلیل عدم استفاده از نسخه‌ی اورکلاک شده) رسیده است.

بیشتر بخوانید:

 تاریخچه کارت‌های گرافیک AMD/ATI

 

آناندتک همچنین با اشاره به این موضوع که AMD و شرکای سخت‌افزایش قصد دارند هر چه زودتر موجودی کارت‌های سری RX 400 بازار را به اتمام برسانند و کارت‌های RX 500 را جایگزین آن‌ها کنند، پیش‌بینی می‌کند که کارت‌های نسل قبل در ماه‌های آینده با افت قیمت در بازار مواجه شوند؛ در نتیجه کسانی که عملکرد بهتر کارت‌های جدید، آن‌ها را چندان تحت تأثیر قرار نداده است یا بودجه‌ی محدودتری دارند، می‌توانند از بین کارت‌های قدیمی به انتخاب بپردازند.

جدول مقایسه‌ی قیمت GPU در بهار ۲۰۱۷
ای‌ام‌دی قیمت انویدیا
Radeon RX 580 8GB $229 GeForce GTX 1060 6GB
Radeon RX 580 4GB $199  
Radeon RX 570 $169/$179 GeForce GTX 1060 3GB
  $129 GeForce GTX 1050 Ti
Radeon RX 460 $99/$104 GeForce GTX 1050
  • نتیجه‌گیری نهایی آناندتک: به نظر می‌رسد AMD متوجه شده است که توانایی رقابت با انویدیا در زمینه‌ی بهینگی مصرف انرژی ندارد و تصمیم گرفته است تمام تلاش خود را به ارائه‌ی عملکرد بالا و قیمت پایین معطوف کند. RX 580 بهبود جزئی بر RX 480 محسوب می‌شود، نه جهشی خارق‌العاده؛ که البته باید توجه داشت که AMD نیز هرگز وعده‌ی بهبود چشمگیر با استفاده از این کارت‌ها نداده است.
    از لحاظ مقایسه با انویدیا، RX 580 در بنچمارک‌های ما قادر بود در بیشتر بازی‌ها به عملکردی مشابه GTX 1060 دست پیدا کند؛ اما با توجه به اینکه توان مصرفی ۱۰۶۰ به‌مراتب از کارت AMD کمتر است، شاید برای کسانی که مصرف انرژی کارت گرافیک برایشان مهم‌تر است، کارت انویدیا انتخاب مناسب‌تری باشد. از طرفی، با توجه به کاهش قیمت ۱۰۶۰ به ۲۲۹ دلار، AMD دیگر حتی از لحاظ قیمت نیز برتری چندانی نسبت به انویدیا ندارد.

گیم‌اسپات

گیم‌اسپات قبل از هر چیز به طراحی ظاهری کارت‌هایی که برای بررسی در اختیارش قرار داده شده‌اند، پرداخته است:

هر دو کارت RX 580 ساخت سفایر و RX 570 ساخت ایسوس، از دو فن برای دفع حرارت استفاده می‌کنند. سفایر بر خلاف ایسوس کارت خود را به بدنه‌ی فلزی مجهز کرده است؛ اما در عوض کارت‌های ایسوس به نورپردازی RGB مجهز هستند. هر دو کارت اندکی اورکلاک شده‌اند و به پورت‌های HDMI، DVI و DisplayPort مجهز هستند.

کارت های rx 500 ایسوس و سفایر

کارت RX 570 ایسوس (بالا) و RX 580 سفایر (پایین)

آزمایش‌های گیم‌اسپات روی کارت‌های گرافیک جدید AMD از این لحاظ جالب توجه هستند که از طرفی بر خلاف یوروگیمر و آناندتک، شامل بنچمارک‌های مصنوعی (synthetic benchmark) مانند 3D Mark و Unigine Valley نیز می‌شوند؛ و از طرف دیگر، بازی‌ها را در رزولوشن 4K نیز مورد بررسی قرار داده‌اند. روند کلی نتایج به‌دست‌آمده به این صورت است که معمولا RX 580 اندکی بالاتر و RX 570 اندکی پایین‌تر از GTX 1060 قرار می‌گیرند. در ادامه به دلیل تشابه نتایج به‌دست‌آمده توسط GameSpot با دیگر منابع، تنها به آوردن ۳ مورد از بنچمارک‌های 4K بسنده می‌کنیم.

بنچمارک کارت های گرافیک رادئون سری rx 500

  • نتیجه‌گیری نهایی گیم‌اسپات: کارت اورکلاک شده‌ی RX 580 سفایر، عملکردی مشابه GTX 1060 انویدیا دارد؛ با این تفاوت که انرژی بیشتری مصرف می‌کند. در مقایسه با کارت‌های هم‌خانواده، RX 580 حدود ۱۶ درصد از  RX 570 سریع‌تر است. خود RX 570 نیز عملکردی مشابه RX 480 دارد.
    RX 580 و RX 570، هیچکدام نسبت به نسل قبل از خود شاهد جهش عملکرد نیستند؛ اما برای کسانی که می‌خواهند بدون دستبرد زدن به بانک، بازی‌هایی با رزولوشن 1080p و 1440p را تجربه کنند، گزینه‌های مناسبی به شمار می‌روند.

پی‌سی گیمر

پی‌سی گیمر نیز تقریبا به تمام مواردی که دیگر سایت‌ها ذکر کرده‌اند، اشاره کرده‌ است؛ اما یکی از جالب‌ترین قسمت‌های نقد این سایت، در مورد حالت سوم مصرف انرژی کارت است. همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، حالت سوم مصرف انرژی، یکی از ویژگی‌های جدید کارت‌های سری RX 500 است که AMD روی آن مانور تبلیغاتی زیادی داده است. PC Gamerاما حدس میزند که این ویژگی به لطف بروزرسانی VBIOS محقق شده باشد، نه تغییرات سخت‌افزاری. اگر این موضوع صحت داشته باشد، از لحاظ نظری امکان اضافه کردن این ویژگی از طریق بروزرسانی نرم‌افزاری به کارت‌های نسل قبل نیز وجود خواهد داشت و در نتیجه کارت‌های RX 500 چیزی نخواهند بود جز RX 400-های اورکلاک شده.

سری rx 500 کارت های گرافیک amd

پی‌سی گیمر همچنین به قابلیت Radeon Chill اشاره می‌کند و می‌نویسد:

نظر ما درباره‌ی چیل، ترکیبی از مثبت و منفی است. چیل در واقع با قفل کردن فریم‌ریت روی مقداری خاص، باعث می‌شود مصرف انرژی و دمای کارت گرافیک کاهش پیدا کند؛ اما در حال حاضر تنها ۲۰ بازی از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند. همچنین چیل با دایرکت ایکس ۱۲ و ولکان سازگار نیست؛ چرا که API های سطح پایین، تیونینگ‌های درایور گرافیکی را دور می‌زنند. از طرفی قابلیت BatteryBoost انویدیا نیز تقریبا عملکردی مشابه قابلیت جدید AMD دارد.

در ادامه، پی‌سی گیمر مانند دیگر منابع، RX 580 را با GTX 1060 نسخه‌ی ۶ گیگابایتی مقایسه کرده و به نتایج مشابهی رسیده است.

  • نتیجه‌گیری نهایی پی‌سی گیمر: جرد والتون که سال گذشته کارت RX 480 را نیز بررسی کرده و به آن نمره‌ی ۹۴ از ۱۰۰ داده بود؛ این بار به RX 580 نمره‌ی ۸۸۸ داده است. او دلیل نمره‌ی پایین‌تر خود را این‌گونه بیان می‌کند:
    عرضه‌ی سخت‌افزار تقریبا یکسان پس از گذشت یک سال، پیشرفت محسوب نمی‌شود.

کوتاکو

تمرکز kotaku در بررسی کارت‌های RX 580 و RX 570، بیش از هر چیز بر قیمت آن‌ها است؛ به‌طوری‌که این سایت کامل‌ترین لیست قیمت کارت‌های ساخت شرکای سخت‌افزاری AMD را در بررسی خود آورده است.

کارت گرافیک Rx 580 رادئون

کارت Radeon RX 570 ساخت سفایر

ASUS:

  • $189 RX 570 STRIX OC 4GB
  • $179 RX 570 STRIX 4GB

Gigabyte:

  • $259 RX 580 Aorus OC 8GB
  • $229 RX 580 Aorus 8GB
  • $219 RX 580 Gaming 8GB
  • $199 RX 580 Aorus 4GB
  • $189 RX 580 Gaming 4GB
  • $179 RX 570 Aorus 4GB
  • $169 RX 570 Gaming 4GB

MSI:

  • $245 RX 580 Gaming 8G
  • $229 RX 580 ARMOR 8G
  • $199 RX 580 ARMOR 4G
  • $175 RX 570 ARMOR 4G

Sapphire:

  • $275 RX 580 Nitro+ Limited edition 8GB
  • $249 RX 580 Nitro+ 8GB 
  • $229 RX 580 Pulse 8GB
  • $209 RX 580 Pulse 4GB
  • $199 RX 570 Nitro+ 4GB
  • $169 RX 570 Pulse 4GB

TUL:

  • $269 RX 580 8GB Red Devil Golden Sample
  • $249 RX 580 8GB Red Devil
  • $229 RX 580 8GB Red Dragon
  • $199 RX 580 4GB Red Dragon
  • $175 RX 570 4GB Red Dragon

این توجه به قیمت، در پایان بررسی نسبتا کوتاه کوتاکو نیز کاملا مشخص است. کوتاکو بررسی خود را اینگونه خاتمه داده است:

نکته‌ی کلیدی در مورد کارت‌های AMD قیمت آن‌ها است. درست است که با یک کارت انویدیا 1080Ti می‌توانید اکثر بازی‌ها را با رزولوشن 4K اجرا کنید، اما این کارت ۷۰۰ دلار قیمت دارد. رادئون RX 580 مدل ۸ گیگابایتی، با قیمت ۲۲۰ دلاری خود می‌تواند عملکردی برابر یا بهتر از کارت هم قیمت GTX 1060 مدل ۶ گیگابایتی از خود نشان بدهد.

نظر شما درباره‌ی سری جدید کارت گرافیک‌های AMD و مخصوصا کارت RX 580 چیست؟ با توجه به نتایج بررسی‌ها، آیا آن را به کارت 1060 انویدیا ترجیح می‌دهید؟



تاريخ : یک شنبه 3 ارديبهشت 1396برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

 

دوچرخه بادی

مهندسان شرکت خودروسازی فورد برای اولین‌بار موفق به ساخت نسل جدید دوچرخه شدند که بدنه آن قابلیت باد شدن و خالی شدن دارد.

به نقل از دیلی میل، شاید مهمترین دلیل عدم استفاده از دوچرخه در مناطق شهری، مسئله بارگیری و حمل دشوار آن است. بنابراین محققان شرکت فورد برای رفع این مشکل دوچرخه‌ای از جنس الیاف "کولار" ساختند که باد درون بدنه پس از پایان دوچرخه‌سواری خالی شده و به راحتی در صندوق خودرو جای می‌گیرد.

زین، پدال و زنجیر این دوچرخه همانند دوچرخه های معمولی هستند و بادشدنی نیستند.

مهندسان سازنده این دوچرخه جدید می‌گویند: وقتی بدنه دوچرخه باد می‌شود آنقدر محکم است که وزن راکب را تحمل می‌کند.

کولار نام تجاری برای الیاف ساخته شده از پارا آرامید قوی و سبک است. این ماده بسیار مقاوم به طور معمول بصورت نخ، پارچه و یا به عنوان یک بخش در مواد کامپوزیتی عرضه می‌شود.

مهمترین کاربرد کولار در صنایع محصولات با کیفیت و گران‌قیمت است، چرا که نسبت استحکام به وزن آن در مقایسه با فولاد پنج برابر بیشتر است.

مهمترین ویژگی دوچرخه با فریم باد شونده شرکت فورد، قابلیت جایگیری در صندوق عقب خودرو است.



تاريخ : یک شنبه 3 ارديبهشت 1396برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

 

چاپ سه بعدی

محققان دانشگاه صنعتی کارلسروهه آلمان موفق شدند باکیفیت‌ترین شیشه‌ تولید شده با چاپگرهای سه‌بعدی را بسازند.

 به نقل از نیواطلس، تیم تحقیقاتی آلمانی تحت نظر دکتر باستین راپ موفق شدند با استفاده از پلیمرهای مایع حساس به نور و نانوذرات شیشه‌های کوارتزی روشی بهینه‌تر را نسبت به گذشته برای تولید نمونه‌های شیشه‌ای با استفاده از چاپ سه‌بعدی ابداع کنند.

در این روش که موسوم به استریولیتوگرافی است با استفاده از لیزر فرابنفش که به محلول تابانده می‌شود، تلاش می‌شود تا محلول حالت سفت و قوام‌یافته پیدا کند تا لایه‌های مختلف نمونه با استفاده از آن چاپ شود.

پس از چاپ نمونه آن را در مایع حلال قرار می‌دهند تا قسمت‌های غیر جامد آن از نمونه چاپ شده جدا شود.

در مرحله بعد نمونه چاپ شده در دمای بالا حرارت داده می‌شود تا نانوذرات کوارتزی شیشه ذوب شده و با هم ترکیب شوند.

نتیجه نهایی یک نمونه شی تولید شده با استفاده از چاپ سه‌بعدی از جنس شیشه است که می‌تواند ابعادی از چند میکرومتر تا چندین سانتی‌متر داشته باشد.

این روش می‌تواند در زمینه‌های مختلفی نظیر، اپتیک، انتقال داده و بیوتکنولوژی مورد استفاده قرار بگیرد.

نتایج این تحقیق در ژورنال علمی Nature منتشر شده است.



تاريخ : یک شنبه 3 ارديبهشت 1396برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

 

پهپاد کوسه یاب

محققان دانشگاه سیدنی در استرالیا از یک پهپاد هوشمند برای شناسایی کوسه‌ها در اقیانوس استفاده می‌کنند.

 به نقل از دیلی‌میل، این پهپاد با استفاده از تصویربرداری از عمق دریا و شناسایی کوسه‌ها به کشتی‌ها، قایق‌ها و شناگران اطراف هشدار می‌دهد.

این پهپاد توانایی شناسایی و تشخیص کوسه‌ها، دلفین‌ها، دسته‌های متراکم ماهی‌ها، وال‌ها،کشتی‌ها و انسان‌ها را از یکدیگر دارد.

در سال 2016 بیش از 26 حمله به انسان‌ها از طرف کوسه‌ها در استرالیا گزارش شد و دو نفر در این حملات جان خود را از دست دادند.

محققان دانشگاه صنعتی سیدنی اعلام کرده‌اند که دقت این پهپاد در شناسایی کوسه‌ها بالای 90 درصد است.

این پهپاد با فیلمبرداری و بررسی آنی در صورتی که کوسه‌ها را مشاهده کند به مرکز اورژانس، گارد ساحلی و گردشگران اطلاع می‌دهد. همچنین قایق‌های موج‌سواری و تفریحی نیز با داشتن تلفن اضطراری می‌توانند از حضور کوسه‌ها در اطراف خود مطلع شوند.

سامانه هوش مصنوعی این پهپاد از نوع شبکه عصبی و پردازش تصویر است.

این پهپاد کوسه‌یاب می‌تواند خطرات موجود در پی حمله احتمالی کوسه‌ها را به صفر برساند.

پیش‌بینی می‌شود استفاده از این پهپاد از تابستام سال 2017 یا 2018 آغاز شود.



تاريخ : یک شنبه 3 ارديبهشت 1396برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

 

موش آزمايشگاهي

دانشمندان از خون بند ناف برای بازسازی مغز موش‌های سالمند استفاده کردند.

 به نقل از ساینس، محققان موفق شدند خاطرات و توانایی یادگیری در موش‌های مسن را با تزریق پروتئین گرفته شده از خون بندناف بازسازی کنند.

پیش از این با استفاده از خون موش‌های جوانتر، برای جوان‌سازی مغز موش‌های پیر استفاده کرده‌اند، اما نتایج این مطالعه نشان داد، خون بندناف نوزادان اثر بیشتری دارد.

بر اساس این یافته‌ها، محققان دریافتند روزی فرا می‌رسد که از خون بندناف، برای کاهش سرعت انحطاط عصبی در مغز افراد مسن استفاده شود.

البته این نتایج هنوز در انسان کاربردی نیست و نیاز به بررسی و مطالعات بیشتر دارد.

جو کاستلانو از دانشگاه استنفورد، پژوهشگر این بررسی اظهار کرد: در این پژوهش، محققان خون موش‌ها در سه گروه سنی مختلف را جمع‌آوری کردند.

این گروه سنی شامل موش‌های  نوزاد، جوان و افراد مسن‌تر بود.

تیم محققان بعد از آن، پلاسمای گرفته شده از این نمونه خون‌ها را به موش‌های با حدود 50 سال سن تزریق کردند.

نکته جالب این بود موش‌هایی که از پلاسمای خون بندناف دریافت کرده بودند، در آزمون‌های رفتاری نسبت به همسالان خود بهتر عمل می‌کردند. همچنین خاطرات خود را بهتر به یاد داشتند و در به خاطر سپردن و یادآوری هم موفق‌تر بودند.

این موش‌های مسن، شروع به ساخت لانه برای زندگی کردند و این مهارتی بود که موش‌های پیر این تمایل را از دست داده بودند.

پژوهشگران اظهار کردند: فعالیت در هیپوکامپ-  بخشی از مغز که مسئول یادگیری و حافظه است-  افزایش یافت.

مطالعات انجام شده نشان داد، ماده‌ای جوان‌کننده در خون انسان وجود دارد که به تدریج با افزایش سن کاهش می‌یابد و محققان امیدوارند روزی از این ماده برای دفع اثرات سن در مغز انسان استفاده کنند.

این ماده ضدپیری از نوعی پروتئین به نام TIMP2 بدست می‌آید که در خون بندناف در سطح بالایی وجود دارد.

مطالعات قبلی نشان داد پروتئینی به نام GDF11 هم اثرات ترمیمی مشابهی دارد.

راب هاوارد از کالج لندن اظهار کرد: این نتایج هنوز برای انسان عملی نشده و تنها بر روی حیوانات آزمایش شده است.

این بررسی در مجله Nature منتشر شده است.



تاريخ : یک شنبه 3 ارديبهشت 1396برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

 

مکس پلانک

ماکس پلانک پدر نظریه فیزیک کوانتوم در چنین روزی در آلمان به دنیا آمد.

ماکس کارل ارنست لودویگ پلانک، زاده ۲۳ آوریل۱۸۵۸ - درگذشته ۴ اکتبر ۱۹۴۷ یکی از مهم‌ترین فیزیک‌دانان آلمان در سده ۱۹ میلادی و اوایل سده ۲۰ بود. او را پدر نظریهٔ کوانتوم می‌شناسند.

وی فرزند ششم ویلهلم پلانک استاد علوم قضایی دانشگاه شهر بود. افراد خانواده پلانک احترام زیادی برای آموزش و پرورش و فرهنگ و حفظ ارزش‌های سنتی خانواده قائل بودند و پلانک این خصوصیات را از والدین به ارث برده بود. وی در نامه‌هایش گوشه‌ای از زندگی خانواده‌ای خود را بازگو می‌کند که در آن‌ها از گذراندن تابستان در تفرجگاه الدنای کنار دریای بالتیک و بازی کروکه روی چمن و خواندن رمان‌های والتر اسکات در هنگام شب و اجرای نمایش و موسیقی با شرکت افراد خانواده سخن می‌گوید.

پلانک پس از گذراندن دوره در گیمنازیوم در سال ۱۸۷۴، ابتدا در دوره کارشناسی دانشگاه مونیخ و چندی بعد در دانشگاه برلین مشغول به تحصیل شد. وی به خواندن فیزیک و ریاضیات پرداخت و در پی انتقال به دانشگاه برلین در کلاس‌های فیزیکدانان مشهور آن روز هلمهولتز و گوستاو کیرشهف شرکت کرد. پلانک علاقهٔ خویش به ترمودینامیک را مدیون این دو استاد می‌دانست.

پلانک نظریه مکانیکی گرمای کلاوزیوس را به تفصیل مطالعه کرد و بعدها خاطر نشان ساخت که این مطالعهٔ خصوصی چیزی بود که سرانجام وی را به فیزیک کشاند. پلانک که تحت تأثیر کار و روشنی روش استدلال کلاوزیوس قرار گرفته بود، ترمودینامیک را به عنوان رشتهٔ اصلی خود انتخاب کرد و برای موضوع تز دکترای خویش در دانشگاه مونیخ (سال ۱۸۷۹)، بررسی قانون دوم ترمودینامیک را برگزید.

تز دکترای پلانک مروری بر دو اصل کلاسیک ترمودینامیک بود: اصل اول، اصل بقای انرژی و اصل دوم مفهوم انتروپی(کمیتی که اندازه‌اش در تمام فرایندهای فیزیکی حقیقی، مدام در افزایش است). هیچ‌کدام از راهنمایان دانشگاهی ممتاز تحت تأثیر افکار پلانک درباره انتروپی و آزمایش‌های  پیشنهادی او قرار نگرفت. استاد هلمهولتز تز او را اصلاً نخواند و کیرشهف هم از آن خوشش نیامد، حتی کلاوزیوس که منبع الهام او بود کمترین علاقه‌ای به موضوع نشان نداد. پلانک با آن واکنش استادان نسبت به پایان‌نامه دکترای خود با وقار و آرامش برخورد کرد و با اشتیاقی حتی بیش از پیش به کار برگشت. فارغ‌التحصیل شدن وی به سبب بیماری‌اش با دو سال تأخیر همراه بود، اما با رتبهٔ ممتاز موفق به اخذ درجهٔ دکترایی در سال ۱۸۷۹۹ شد.

پلانک در سال ۱۸۸۰ با سمت دانشیاری به هیئت علمی دانشگاه مونیخ پیوست و ۵ سال پس از آن به مقام استادی دانشگاه کیل رسید. استخدام به عنوان استاد غیررسمی در دانشگاه کیل، او را از لحاظ علمی مستقل‌تر ساخت. گوستاو کیرشهف استاد راهنمای قدیمی پلانک در سال ۱۸۸۹ درگذشت و کرسی استادی او در دانشگاه برلین خالی ماند، پلانک به جای کیرشهف به عنوان استاد یار و مدیر مؤسسه فیزیک نظری منصوب شد.  روزی پلانک فراموش می‌کند در چه کلاسی از دانشگاه برلین درس دارد، جلوی اتاق دفتر بخش ایستاده و از کارمندی نشانی محل برگزاری درس آن روز پروفسور پلانک را جویا می‌شود کارمند در جواب می‌گوید: «آنجا مرو مرد جوان، تو بسیار جوان‌تر از آن هستی که بتوانی درس پلانک، استاد فرهیخته ما را بفهمی.»

پلانک در پی استقرار در کرسی استادی خویش، توجه خود را معطوف به پدیدهٔ تابش جسم سیاه، مشکل روز فیزیک کلاسیک کرد که آن را نخستین بار کیرشهف به میان آورده بود. پلانک در سال ۱۹۰۰ به این نتیجه رسید که برای توضیح پدیدهٔ تابش جسم سیاه باید ایده کاملاً جدیدی را پیش کشید. وی این فکر را که انرژی نیز مانند ماده از آحاد یا بسته‌های کوچکی درست شده است، در میان نهاد. آن بسته را "کوانتوم" نامید که کلمه‌ای برگرفته از زبان لاتین به معنی "چقدر" و جمع آن "کوانتا" بود، این فکر که با اصول و قوانین آن زمان مطابقت نداشت، بالطبع مخالفانی بوجود آورد؛ ولی این مخالفت‌ها بیش از پنج سال طول نکشید، زیرا تئوری انیشتین که متکی به تئوری کوانتا بود، بیان شد و ارزش واقعی و حقیقی تئوری پلانک را معلوم نمود. بعد از آن پلانک و انیشتین با یکدیگر مکاتباتی آغاز کردند که تا پایان عمر پلانک ادامه یافت و سبب همکاری‌های مهمی بین آن‌ها در زمینهٔ خواص نور نیز شد.

سهمی که پلانک در پیشبرد علم ادا کرد، او را به یکی از برترین دانشمندان تبدیل کرد. او مورد احترام همکاران خود در همهٔ حوزه‌های علمی و از همهٔ ملیت‌های جهان بود.

در سال ۱۹۱۸ آلبرت اینشتین، نیلز بوهر و ارنست رادرفورد، که همگی مستحق کسب جایزه نوبل بودند، با توافق پلانک را مستحق‌ترین شخص برای کسب این افتخار دانستند. بدین ترتیب پلانک به اخذ جایزهٔ نوبل نائل آمد و استاد دانشگاه برلین گردید.

به جای انجمن قیصر ویلهلم که در سال ۱۹۱۱ منحل شده بود، انجمن ماکس پلانک برای پیشبرد علم تأسیس شد که خود او از ۱۹۳۰ تا ۱۹۳۷ ریاست این انجمن را بر عهده داشت.

پلانک در روز ۴ اکتبر ۱۹۴۷ در ۸۹ سالگی در پی یک حملهٔ قلبی درگذشت.

تاریخ او را به پاس دو کشف عمده‌اش به یاد خواهد داشت: کشف نظریه کوانتومی و کشف آلبرت اینشتین.

اینشتین در سال ۱۹۴۸ در ستایش‌نامه‌ای که عنوان آن در رثای ماکس پلانک بود چنین نوشت: "انسان‌های زیادی عمر خود را وقف علم می‌کنند اما آن‌ها همه به خاطر خودِ علم آن کار را نمی‌کنند. عده‌ای برای آن به معبد علم می‌آیند که علم به آن‌ها فرصت بروز استعدادهای ویژه‌شان را می‌دهد. برای این گروه علم گونه‌ای ورزش است که آن‌ها از تمرین در آن به وجد می‌آیند، مانند آن ورزشکاری که از تمرین دادن به ماهیچه‌های قوی خود شاد می‌شود. گروه دیگری از انسان‌ها به معبد علم برای عرضه توده مغز خود می‌آیند به آن امید که از آن کار بازده مفیدی بیندوزند. این عده تنها از آن رو سر از کار علمی درمی‌آورند که شرایط گزینش حرفه انتخابی را به حسب اتفاق پیش روی آن‌ها نهاده است. اگر شرایط حاکم بر آن گزینش به گونه دیگری بود، آن‌ها ممکن بود سیاست‌مدار یا مدیر تجاری بشوند. چنانچه پیش آید که خدا فرشته‌ای از  فرشتگان خود را برای بیرون راندن گروه‌هایی که نام بردیم از معبد به پایین بفرستد، بیم آن دارم که معبد از بن خالی شود. با این حال هنوز شمار اندکی از عابدان در آن باقی خواهند ماند برخی از زمان‌های گذشته و برخی از عصر خود ما. پلانک ما جای در گروه اخیر دارد و از این روست که ما همه او را دوست داریم."

 



تاريخ : یک شنبه 3 ارديبهشت 1396برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

 

gelatine-skin-1.jpg

دانشمندان در آزمایشگاه علم مواد و فناوری فدرال سوئیس(EMPA) در حال توسعه یک مدل ژلاتینی هستند که ویژگی‌های پوست انسان را با تقلید از نحوه جذب آب شبیه‌سازی می‌کند.

 به نقل از گیزمگ، محققان در این پژوهش با کنترل رطوبت موجود در این پوست ژلاتینی، قصد دارند تا از آن به عنوان جایگزینی برای پوست در آزمایشگاهها استفاده کنند.

هدف آنها از توسعه این پوست ژلاتینی این است که آن را جایگزین آزمایشات بالینی انسانی کرده و نحوه تعامل و واکنش آن را با موادی مانند پانسمان جراحی بسنجند.

یکی از عوامل اصلی پوست رطوبت آن است که سبب شفاف شدن و سالم ماندن آن می‌شود. رطوبت همچنین باعث نرم و صاف تر شدن پوست می‌شود.

با این حال وجود بیش از حد رطوبت در پوست نیز می‌تواند باعث ایجاد اصطکاک و در نهایت بروز مشکلاتی مانند ایجاد زخم و تاول و همچنین ناراحتی‌های پوستی شود.

درک این که چگونه پوست با تغییر رطوبت و در تعامل با مواد مختلف واکنش نشان می‌دهد، برای طراحی باندهای زخم بسیار مهم بوده چرا که هدف محققان تولید محصولاتی است که بدون آسیب رساندن به پوست اطراف زخم بتوانند از آن محافظت کرده و آن را درمان کنند.

این محققان برای تولید چیزی که قابل کنترل بوده و نیازی به دخالت انسان ندارد، دست به ساخت یک پوست ژلاتینی زدند که دقیقا ویژگی‌های پوست انسان را در تعامل با مواد مختلف مانند باندهای زخم شبیه سازی می‌کند.

این مدل ژلاتینی، رطوبت را جذب کرده و خواص آن را تغییر می‌دهد و به طور واقعی با پارچه‌ها و مواد دیگر تعامل برقرار می‌کند.

محققان برای تولید این مدل، از ژلاتین معمولی که در آب حل می‌شود استفاده کرده و سپس آن را در پارچه‌های پنبه‌ای تعبیه و به مواد شیمیایی آغشته کردند.

این مواد شیمیایی باعث می‌شوند تا پلیمرهای پروتئینی برای جلوگیری از حل شدن مولکول‌های ژلاتین با یکدیگر پیوند برقرار کنند.

نتیجه این امر ایجاد یک ماده صاف و نرم مانند پوست انسان بوده که آب را جذب می‌کند.

محققان این پژوهش اظهار کردند که در حال حاضر از این مدل به عنوان جایگزینی برای تمام آزمایشات انسانی استفاده نمی‌شود اما می‌تواند کمک بسزایی در انجام آزمایشات بالینی به دانشمندان داشته باشد.



تاريخ : یک شنبه 3 ارديبهشت 1396برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

 

نوآوری

پژوهشگران سازمان پژوهش‌های علمی‌وصنعتی ایران با راه‌اندازی سامانه‌ای هوشمند توانستند تسهیلاتی برای دسترسی محققان کشور به 200 پایگاه علمی دنیا فراهم کنند.

محمد هرندی‌پور، مجری طرح تمرکز فعالیت‌های این تیم تحقیقاتی را بر روی تولید نرم‌افزارهای آموزشی دانست و گفت: فعالیت‌های تحقیقاتی ما در حوزه‌های نرم‌افزارهای الکترونیکی و ارائه خدمات تخصصی کتابخانه‌ها است که در این زمینه اقدامات گسترده‌ای در زمینه تولید نرم‌افزارهای بومی کرده‌ایم.

وی به خدمات آموزشی ارائه شده، اشاره کرد و ادامه داد: در این زمینه نسخه اول سیستم «مدیریت آموزش» (Moodle) را بارگذاری کردیم و نرم افزار این سیستم به صورت تعاملی است.

به گفته وی، امکان ارسال تکلیف، راه‌اندازی فروم گفت‌وگو، رتبه‌بندی، ارسال پیام‌های آنی، بهره‌گیری از تقویم آنلاین، ارسال اخبار و اعلان‌های آنلاین و برگزاری آزمون‌های آنلاین از طریق این نرم‌افزار فراهم شده است.

هرندی‌پور، امکان ترجمه کامل به فارسی، بهره‌گیری از فونت‌های فارسی و ماژول فارسی و ارائه گواهینامه پایان دوره را از دیگر قابلیت‌های این سامانه دانست و ادامه داد: نرم‌افزارهای آموزشی تولید شده در این پروژه بر اساس هوش مصنوعی است که این امر باعث شده تعاملات زیادی میان دانشجویان و دانش‌پژوهان با اساتید ایجاد شود، ضمن آنکه بر اساس نیازهای دانشجویان محتوای آموزشی ارائه می‎شود.

این محقق، تامین منابع علمی کشور را از دیگر خدمات دانش‌بنیان این تیم تحقیقاتی نام برد و یادآور شد: یکی از مشکلات موجود در کشور اعمال تحریم‌ها علیه کشور است که این مساله باعث شده تا دسترسی مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی به پایگاه‌های اطلاعاتی به حداقل برسد.

وی همچنین بدهی‌های مراکز تحقیقاتی به پایگاه‌های اطلاعاتی را از دیگر مشکلات موجود در کشور نام برد و اظهار کرد: درچند سال گذشته به دلیل افزایش ناگهانی ارز، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی نتوانستند حق اشتراک خود را به پایگاه‌های اطلاعاتی و ناشران بین‌‎المللی بپردازند و به دلیل بدهی این مراکز به ناشران خارجی دسترسی محققان به پایگاه‌های اطلاعاتی محدود شد.

هرندی‌پور با بیان اینکه از سال 91 تلاش‌هایی برای رفع این مشکل کردیم، اضافه کرد: با تعاملاتی که با این پایگاه‌ها داشتیم، توانستیم خدماتی را برای دسترسی محققان به این پایگاه‌ها ارائه کنیم تا مراکز تحقیقاتی بتوانند به محتوای این پایگاه‌ها دسترسی داشته باشند.

مجری طرح به جزئیات این طرح اشاره کرد و گفت: برای این منظور سامانه هوشمندی را طراحی کردیم که به 200 پایگاه اطلاعاتی متصل شده است و این 200 پایگاه اطلاعاتی همزمان کار جستجو را انجام می‌دهند و منابع مورد نیاز محققان را به صورت تجمیع شده نمایش می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه امکان دانلود منابع برای افراد متقاضی فراهم شده است، اضافه کرد: با استفاده از دسترسی‌هایی که از طریق این سامانه فراهم کردیم، محتوای علمی این پایگاه‌ها در حال حاضر در اختیار پژوهشگران قرار دارد.



تاريخ : یک شنبه 3 ارديبهشت 1396برچسب:, | | نویسنده : مقدم |
پس از سالها انتظار و ورق زدن مجلات خودرویی مثل تایرز و بونت برای یافتن ماشینی که حس اولین تجربه رانندگی ما در سال 2011 با آئودی را زنده کند، سرانجام مدل رویایی آئودی به نام RS3 رونمایی شد. اما این مدل، آن هاچبک دومحوره ای نبود که آئودی وعده آن را داده بود؛ اما در عوض این ماشین یک سدان با قابلیت های بالا محسوب می شود که بر مبنای طراحی و ساخت مدل A3 طراحی شده است.
 
 اولین تجربه رانندگی با آئودی RS 3 ؛ پکیجی کوچک با صدای غران
 
حتما می دانید مدل A3 یکی از ماشین های رده بالای آئودی قبل از تغییر پلتفرم MQB محسوب می شود. البته در حال حاضر مدل قوی تری به نام S3 نیز تولید شده است، بنابرین انتظارات ما از این ماشین جدید آئودی چه است؟ به نظر شما یک سیلندر بیشتر و 108 اسب بخار قدرت بیشتر در موتور چه اثراتی در عملکرد این ماشین خواهد گذاشت؟ RS 3 از لحاظ شگوه و زیبایی یک سطح بالاتر از S3 محسوب می شود و این فقط به خاطر رتبه موتور آن نیست.

161.3-HP/LITER

احتمالا به یاد دارید که وقتی داج در سال 1992 مدل وایپر خود را با موتور 8 لیتری و 8 سیلندر با 400 اسب بخار قدرت معرفی کرد، چه سر و صدایی به پا شد.در دوره حاضر نیز کوروت ZR-1 با موتور چهارگانه 5.7 لیتری 8 سیلندر قادر است 375 اسب بخار نیرو تولید کند. در واقع می توان گفت، 25 سال پس از انقلاب داج در این زمینه، با تعداد سیلندر کمتر و نصف حجم موتور آن مدل داج، یک خودروساز توانسته خروجی موتوری حدود 400 اسب بخار ایجاد کند. مطمئناً فشرده سازی 10 به 1 و توربوشارژ بودن موتور در فشار 1.35 بار، فشار بر موتور را کمتر می کند و تاثیر شگرف آن را می توان در موتور آئودی RS 3 دید چرا که به ازای هر لیتر قادر است 161 اسب بخار نیرو ایجاد کند؛ اما  موتور 5 سیلندر با بدنه آلومینیومی و ظرفیت 2480 سی سی نسبت به پکیج های آهنی در مدل های قبلی، نقطه اوج این ماشین محسوب می شود.
 
 اولین تجربه رانندگی با آئودی RS 3 ؛ پکیجی کوچک با صدای غران

این قدرت موتور در واقع سطح آئودی RS 3 را بالاتر از موتور توربو دوقلوی نیسان GT-R با 157.9 اسب بخار قدرت قرار می دهد؛ البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که همچنان پایینتر از BMW M4 با 165.5 اسب بخار قدرت قرار می گیرد. محفظه موتور RS 3 واقعا کوچک است در نتیجه از میل لنگ سبک تر، محفظه روغن، تزریق سوخت مستقیم و پورت، سوپاپ متغیر و البته یک توربوشارژر بزرگتر استفاده میکند.

ما قبلا این موتور 5 سیلندر توربوی آهنی را در مدل آئودی TT RS مدل 2012  با قدرت 360 اسب بخار تست کرده ایم و در حال حاضر این موتور را در مدل جدید 2017  در یک ماشین مسابقه ای آزمایش کردیم: نام این ماشین تستی، آئودی کوپه Ur-Quattro دو محوره است. گذشته از صدای یونیکی که سیستم اگزوز خاص و اسپورت این ماشین شنیده می شود، به نظر می رسد وقتی پا را بر روی گاز می گذاریم صدای غیرمتعارفی از این ماشین به گوش می رسد.
 
 اولین تجربه رانندگی با آئودی RS 3 ؛ پکیجی کوچک با صدای غران
 
 
وقتی از تمام ظرفیت توربوشارژ استفاده میکنیم شاهد تکان هایی در بدنه این ماشین هستیم ؛ حدفاصل دور موتور 1700 تا 5850 شاهد گشتاور 354 پوند فوت هستیم که این تکان ها را در ماشین شاهد هستیم. اگر کمی به سرو صدای این ماشین دقیق شوید شاید یاد ماشین وایپر ده سیلندر بیفتید و این در حالی است که بسیاری از ماشین های 4 سیلندر در بیشینه عملکرد موتور نیز چنین صدایی از خود به بیرون منتقل نمی کنند حتی در دور موتور 7200 ! و این سر و صدا برای موتوری کوچک با حداکثر دور موتور 5850 کمی زیاد به نظر می رسد.

از طرفی تغییر حالت بی نظیری در وضعیت اسپورت و رانندگی عادی در این ماشین شاهد هستیم و چابکی و روانی حرکت با این ماشین در حالت عادی فراتر از حد انتظار ارزیابی می شود. با این حال تغییر دنده در حالت دستی کمی با سر و صدای دریچه گاز همراه است که می توان آن را تا حدی نرمال و عادی دانست. امیدوار بودیم آئودی، دقت بیشتری در طراحی فرمان این ماشین می کرد. مسئولین آئودی مدعی هستند که RS 3 قادر است ظرف 4.1 ثانیه به سرعت 60 مایل بر ساعت برسد که این رکورد در مدل S3 4.4 ثانیه است. البته ذکر این نکته ضروری است که در تستی که با RS 3 ای که در اختیار ما قرار گرفته بود ما توانستیم ظرف 3.8 ثانیه به سرعت 60 مایل بر ساعت برسیم.

مسیرهای پرپیچ و خم

در کنار افزایش خروجی موتور از 360 به 400 اسب بخار، یکی دیگر از مزایای این ماشین محفظه آلومینیومی موتور است که به شدت به کاهش وزن این ماشین کمک کرده است چرا که 57 پوند از وزن قسمت جلوی ماشین کم شده است که این اتفاق به واکنش سریع و منطبق تایرها به کوچکترین حرکت فرمان است به طوری که نرخ تطبیق فرمان 14.6 به 1 است؛ به طوری که با تغییر جهت 0.5 اینچی فرمان به سمت راست قادرید ماشین را کاملا به سمت راست برانید.
 
در تست کوهستان این ماشین که با سرعت های متوسطو  بالا در پیچ ها نیز انجام شد نتایج جالبی به دست آمد چرا که عملکرد فوق العاده  این ماشین در پیچ ها با سرعت بالا واقعا چشمگیر بود چرا که با کمترین حرکت فرمان می توانید از پس این پیچ ها بر آیید. قسمتی از این انعطاف بالا مربوط به عملکرد سریع دریچه گاز است و مورد دیگر مربوط به تنظیم گشتاور توسط ترمزها و عملکرد خوب سیستم تعلیق و فرمان است. وقتی با سرعت پایین در حالت داینامیک به پیچ های تند می رسیم، این ماشین با وقار خاصی از این مراحل به سادگی عبور کرد. سیستم کلاچ هالدکس عمدتا تمرکزش بر روی محور عقب  است و به RS 3 این امکان را می دهد تا در مسیر های لغزنده به آهستگی بایستد.
 
 اولین تجربه رانندگی با آئودی RS 3 ؛ پکیجی کوچک با صدای غران

هیچ چیز لذتبخش تر از این نیست که سوار بر یک سدان دو محوره که برای رانندگی در جاده های لغزنده اماده نشده است، شویم. آنقدر که سواری با این ماشین در جاده های لغزنده راحت بود در جاده های خشک این حس خوشایند به ما دست نداد. گذشته از واکنش های عالی در جاده های لغزنده، شاهد به کار گیری برخی اپشن های الکترونیکی در این ماشین دو محوره بودیم که واقعا رانندگی با آن را راحت می کند. با این ماشین می توان به سادگی دوران طلایی آئودی Quattro را تداعی کنیم.

سیستم تعلیق استاندارد این ماشین از کمک فنرهای مغناطیسی در جلو و عقب استفاده می کند. وضعیت کمک فنر ها در حالت های نرمال،داینامیک، آسوده به طور واضحی در حالت های متفاوتی قرار می گیرند. در یکی از آپشن ها در حالت داینامیک از کمک فنرهای  چندگانه سنتی نیز می توان استفاده کرد که در حالت داینامیک پلاس این حالت وجود ندارد. این پکیج به منظور آماده سازی ماشین برای سواری راحت در مسیرهای مسابقه ای در این ماشین قرار داده شده است و در این آپشن از ترمزهای جلو از جنس کربن سرامیک استفاده شده است.

آیا این ماشین ارزشش را دارد؟

البته که دارد!ما از سال 2011 که کانسپت این ماشین به جهان معرفی شد منتظر این ماشین بوده ایم و علاقه مندان بسیاری در سراسر جهان نیز بی صبرانه منتظر خرید این ماشین با عملکرد بالا در بازار هستند. مطمئنا وقتی در تابستان امسال،سدان RS 3 عرضه شود، شاهد تقاضای بسیار بالایی برای خرید آن خواهیم بود. البته اینکه چرا ائودی تصمیم گرفته است تا RS 3 را به صورت هاچبک چهار در در بازار شلوع سدان های آمریکا روانه بازار کند، هنوز برای برخی کارشناسان جای سوال است.
 
 اولین تجربه رانندگی با آئودی RS 3 ؛ پکیجی کوچک با صدای غران

در بهترین حالت قیمت پایه این ماشین بین 55000 دلار تا 60000 دلار خواهد بود و بین 5000 تا 10000 دلار نیز احتمالا بابت آپشن های مختلف به آن افزوده شود. این رنج قمیتی مشابه BMW M2  مدل 2017 است که 365 اسب بخار قدرت دارد و از دنده اتوماتیک دو کلاچه و دو درب کمتر استفاده می کند. RS 3 کمی گران تر از مرسدس AMG CLA45 با 375 اسب بخار قدرت موتور خواهد بود. چرا که با افزودن آپشن سیستم تعلیق تطبیقی قیمت این مدل از مرسدس به 51725 دلار می رسد.

سواری با RS 3 را تقریبا مشابه با BMW M2 ارزیابی کردیم(البته اگر نگوییم بهتر از آن) در مسیرهای مسابقه ای شاید BMW M2 بهتر باشد اما در  مسیرهای پرپیچ و خم کوهستانی قطعا انتخاب ما RS 3 خواهد بود. از منظر طراحی نیز با نگاه به طراحی RS 3 و مرسدس CLA45 در می یابیم که طراحی آئودی بهتر است و از لحاظ عملکرد نیز این مدل مرسدس تک محور عقب است در حالی که RS 3 از دو محور عقب و جلو بهره می برد که به روانی سواری با آن بسیار کمک کرده است.
 
اولین تجربه رانندگی با آئودی RS 3 ؛ پکیجی کوچک با صدای غران 

سواری با آئودی RS 3 یک تفاوت خاص با دیگر ماشین های این کلاس داشت که به سختی می توان آن را در قالب کلمات بیان کرد به طوری که به جرات می توان گفت در این کلاس، آئودی RS 3 بی نظیر است و همین مسئله باعث می شود که احتمالا به یکی از موفق ترین ماشین های عرضه شده در آمریکا تبدیل شود. این ماشین یکی از ماشین های خوش قیمت با عملکرد بالایی به شمار می رود که علاقه مندان مدت های زیادی منتظر عرضه آن بوده اند. این ماشین زیبا از گلگیرهای جعبه مانند، یک سقف کربنی اسپورت استفاده می کند که وجه تمایز اساسی آن با مدل های A3/S3 محسوب می شود.

ماشینی که از یادها رفت

 در سال های 2011 تا 2012،  کواترو GmbH  اولین RS 3 هاچ بک اسپورت را راخت که یک هاچ بک چهار در کامپکت محسوب می شد که در دوره خود قادر بود بسیاری از ماشین های اسپورت زمان خود را مغلوب کند و البته قیمت بسیار بالایی نیز داشت. اما نسخه فعلی ارتقا یافته با تفاوت هایی نسبت به مدل پیشین روانه بازار می شود. در این مدل از یک موتور توربوشارژ 5 سیلندر با پیشرانه 2.5 لیتری استفاده شده است که مشابه آن را می توان در TT RS دید. RS3  دو محوره است که از هفت دنده با دو کلاچ استفاده می کند.
 
اولین تجربه رانندگی با آئودی RS 3 ؛ پکیجی کوچک با صدای غران 
 
موتور این ماشین در نوع خود بی نظیر است. استفاده از 5 سیلندر در یک موتور توربو به نظر عالی است چرا که به قدرت و چابکی این ماشین به طور چشمگیری افزوده شده است به طوری که مجله معتبر خودرو این ماشین را واقعا سریع و چابک نامیده است. پلتفرم این ماشین تقریبا کپی از پلتفرم های گلف فولکس واگن است. مدل های خاص RS 3 با پیشرانه 2.5 لیتری  و 5 سیلندر و محفظه آهنی خروجی 340 اسب بخار با گشتاور 332 پوند فوت می دهند.هر علاقه مند به ماشینی آرزو دارد که این این ماشین را داشته باشد محصوصا دارندگام خودروهای گلف آرزو می کنند کاش ماشین آنها با این مدل از آئودی عوض می شد.استفاده از مواد سبک و جزئیات طراحی خاص باعث شده تا این ماشین ظرف 4.4 ثانیه بتواند به سرعت 60 مایل بر ساعت برسد.

در نهایت باید گفت که علاقه مندان بسیاری منتظر عرضه رسمی این ماشین در تابستان 2017 هستند؛ شاید مسئولین آئودی تصمیم بگیرند این ماشین هارا با نام مدل 2018 روانه بازار کنند. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در مرحله اول عرضه این ماشین محدود خواهد بود. مسئولین آئودی معتقدند احتمال اینکه با کمبود عرضه در بازار آمریکا مواجه شوند بالاست. آنها معتقدند که تولید این ماشین تنها به قصد خریداران آمریکایی بوده است و احتمالا استقبال بسیار بالایی از این ماشین خواهد شد و در صورت وقوع این اتفاق تولید این ماشین ادامه پیدا خواهد کرد. بگذارید فکر کنیم مسئولین BMW و مرسدس اینگونه فکر نمی کنند..


تاريخ : یک شنبه 3 ارديبهشت 1396برچسب:, | | نویسنده : مقدم |

 

اولین پهپاد عمود پرواز هیبریدی

دانشجویان دانشگاه علم و صنعت ایران موفق به طراحی و ساخت اولین پهپاد عمود پرواز هیبریدی کشور شدند.

 محسن خدادادی، محمدمهدی اختری، محمدحمید سکاد فکر، هادی افشاری، علیرضا اختری و محمدجواد مربوبی، دانشجویان دانشگاه علم و صنعت ایران و اعضای تیم «برآیند علم و صنعت» هستند که اولین پهپاد عمود پرواز هیبریدی ایرانی را با عنوان BA10 در مدت 6 ماه طراحی کرده و ساختند.

این پهپاد که در چهارمین مسابقه و نمایشگاه هواپیماهای بدون سرنشین به میزبانی دانشگاه صنعتی شریف ارائه شده است، به تنهایی (بدون محموله و سوخت) 2.5 کیلوگرم وزن دارد و طول آن یک متر و 27 سانتیمتر و طول بال آن یک متر و 76 سانتیمتر است.

محسن خدادادی، مسؤول تیم برآیند علم و صنعت با اشاره به بیان ویژگی‌های این پرنده عمود پرواز، گفت: این پهپاد برای عملیات اوج گرفتن و فرود، نیازی به باند ندارد و این کار را با استفاده از چهار موتور الکتریکی انجام می‌دهد.

خدادادی، هیبریدی بودن را از ویژگی‌های منحصر به فرد این پهپاد ذکر کرد و توضیح داد: این پهپاد دارای دو موتور بنزینی و الکتریکی است. به این ترتیب، هرگاه یکی از موتورها به هر دلیلی از کار بیفتد، منبع دیگر، جایگزین می‌شود و پرنده می‌تواند به پرواز و عملیات خود ادامه دهد.

دانشجوی دکتری مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران افزود: مکانیزم این پهپاد به گونه‌ای است که هنگام رسیدن به یک ارتفاع مشخص، موتور بنزینی که قبلا روشن شده است، وارد مدار می‌شود و پرواز را تحویل می‌گیرد و پرواز وارد فاز حرکت رو به جلو با سرعت ثابت (کروز) می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، پهپاد به مکانیزم (ساز و کار) برگشت به خانه نیز مجهز است تا اگر از رادار خارج شد، بتواند به مبدا بازگردد.

به گفته خدادادی، ساختار این پهپاد، تلفیقی از بال ثابت و کوادکوپتر است و می‌تواند بالای سر سوژه، ثابت بایستد و از آن عکاسی و فیلمبرداری کند یا وسایل امدادی را به محل تعیین شده، تحویل دهد.

این پرنده در اجرای عملیات شناسایی، امداد و نجات کاربرد دارد و اعضای تیم برآیند علم و صنعت، ساخت نمونه‌های تکمیلی آن را با شعاع علمیاتی وسیع‌تر، مداومت پروازی طولانی‌تر و قدرت حمل بار بیشتری، در دست اقدام دارند.

نمونه فعلی این پهپاد عمود پرواز، با سرعت 50 کیلومتر بر ساعت و مداومت پروازی 45 دقیقه پرواز می‌کند.

بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه علم و صنعت ایران، چهارمین نمایشگاه هواپیماهای بدون سرنشین غیرنظامی با حضور 18 تیم دانشجویی از سراسر کشور 26 فروردین ماه در محل دانشگاه صنعتی شریف آغاز به کار کرد و 27 فروردین به کار خود پایان داد.



تاريخ : یک شنبه 3 ارديبهشت 1396برچسب:, | | نویسنده : مقدم |
صفحه قبل 1 ... 1590 1591 1592 1593 1594 ... 3356 صفحه بعد